دراسات نفسية وتربوية
Volume 16, Numéro 2, Pages 288-303
2023-08-31

الذكاء الوجداني وعلاقته بالدافعية للتعلم لدى تلاميذ الرابعة متوسط دراسة ميدانية ببعض متوسطات مدينة المسيلة

الكاتب : ذبيحي لحسن . فلقت الشيخ .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة الى التعرف على العلاقة الارتباطية بين الذكاء الوجداني والدافعية للتعلم لدى تلاميذ الرابعة متوسط وكذلك فحص دلالة الفروق بين مرتفعي ومنخفضي الذكاء الوجداني في الدافعية للتعلم، وتكونت العينة من (163) تلميذا وتلميذة أختيروا بطريقة عشوائية بسيطة من تلاميذ الرابعة متوسط ببعض متوسطات مدينة المسيلة للعام الدراسي 2017/2018. واستخدم مقياس الذكاء الوجداني لعثمان ورزق (1998)، ومقياس الدافعية للتعلم من اعداد يوسف قطامي (1989)، وتوصلت الدراسة الى وجود علاقة ارتباطية وموجبة عند مستوى الدلالة (0,01=α) بين الذكاء الوجداني والدافعية للتعلم، ووجود فروق دالة احصائيا في الدافعية للتعلم لصالح مرتفعي الذكاء الوجداني. كلمات مفتاحية: الذكاء الوجداني؛ الدافعية للتعلم. Abstract: The study aimed to identify the correlation between the emotional intelligence and the motivation to learn among the forth year middle school students, as well as to examine the significance of differences between the high and low emotional intelligence in the motivation to learn , and The sample consisted of (163) students choose in a simple random way.with some of the average schools for city of M'sila for the academic year 2017/2018.We used the emotional intelligence measure of Osman Orizq (1998) and the motivation measure to learn from Youssef Qatami (1989), and the study found a correlation and positive relationship between the emotional intelligence and motivation of learning, and the existence of statistically significant differences in motivation to learn in favor of High emotional intelligence. Keywords: Emotional Intelligence; Motivation for Learning

الكلمات المفتاحية

الذكاء ; ال ; جداني ; الدافعية ; للتعلم