مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 8, Numéro 3, Pages 684-694
2023-09-01

تعليمية النّحو العربي و اللّسانيات النّصية Teaching Arabic Grammar And Textual Linguistics

الكاتب : علاق يحيى . بن علي سليمان .

الملخص

لا تزال نظرية العامل بتأثيرها الشكلي القائم على الإعراب في إطار الجملة هي محط اهتمام الدرس النحوي ،و يكاد يُجمع الدارسون على أن المنهاج التقليدي لتدريس النحو العربي فشل في الكثير من الرهانات، وكان يفتقر إلى الفعالية والنجاح في كثير من الاستراتيجيات والمواقف؛ فإذا كان قد نجح في حفظ قواعد النحو مثلما صاغها النحاة وأطَّروها بالاستناد على معطيات نظرية العامل فقد أخفق في تحقيق الاستيعاب الأمثل لقدرات المتعلمين، وفي تمكينهم من ملكة النحو، وفي حسن توجيههم لاكتساب القدرة على التخاطب الناجح، حتى صارت مادة النحو الفزاعة التي يخشاها المتعلمون، ويبتعدون منها أكثر مما يقتربون. و بحثنا هذا يتطرق إلى ما يمكن استثماره من لسانيات النص في تعليم النحو العربي و تذليل بعض صعوباته أمام المتعلم. Abstract : The workertheory , with its formal influence based on syntax in the context of the sentence , is still the focus of the grammatical lesson , the scholars almost unanimously agree that the traditional curriculum for teaching Arabic grammar has failed in many bests , he lacked effectiveness and success in many strategies and situations . If he succeeded in save the rules of grammar , as the grammarians formulated them and framed them based on the data of the worker theory , then he failed to achieve the optimal understanding of the abilities of the learners , and to enable them to master the grammar , and in their good guidance to acquire the ability to communicate successful , until the material of grammar became the scarecrow that the learners fear , and they move away from it more than they approach it . And our research deals with what can be invested in the linguistics of the text in teaching Arabic grammar and overcoming its difficulties in front the learner Keywords: syntax; sentence ; text ; education ; grammar ; meanings.

الكلمات المفتاحية

النحو ; الجملة ; النص ; التعليم ; القواعد ; المعاني ; syntax ; sentence ; text ; education ; grammar ; meanings