فصل الخطاب
Volume 12, Numéro 2, Pages 187-206
2023-06-30

تداخل الأنساق الثقافية في خطاب أدب الطفل الجزائري (الشعر-القصة-المسرح أنموذجا)

الكاتب : أغا عائشة . حكوم مريم .

الملخص

هذه الدراسة محاولة لتحري الأنساق الثقافية في خطاب أدب الطفل في الجزائر ومصادرها الحقيقية وما تحمله من تنوع لأشكالها وأنماطها خاصة من شعر وقصة ومسرح، رغم التعقيدات التي يشهدها هذا المصطلح في مجال البحث النافي لوجود إنتاج أدبي واحد مترابط ومتكامل مشكلا أدب الطفل رغم وجود العديد من الأعمال التي تم إنتاجها في فترات مختلفة، مشكلة قيم ومقومات فنية جمالية تسهم بشكل كـبير في تكوين شخصية الطفل . فإلى أي مدى تستطيع أن تتظافر جهود الباحثين في بلادنا في إثراء هذا المجال لتعزيز التنوع في الأنساق الثقافية لتحظى بالمكانة في بناء ثقافة الطفل الجزائري؟ الكلمات المفتاحية : أدب الطفل –أنساق - ثقافية ، مقومات.مصادر .أهداف Abstract: This study is an attempt to investigate the cultural patterns in the discourse of children's literature in Algeria, its real sources, and the diversity of its forms and patterns, especially poetry, story and theatre, despite the complexities witnessed by this term in the field of research and teaching that preclude the existence of one coherent and integrated literary production, forming children's literature despite the existence of many Among the works of children's literature that were produced in different periods, the problem of aesthetic and artistic values and components contribute significantly to the formation of the child's personality. To what extent can the efforts of researchers in our country combine to enrich this field in order to promote diversity in formats in order to gain a place in building the culture of the Algerian child? Keywords: literature of pregnancy - ansaf - cultural, elements- resources –the aim.

الكلمات المفتاحية

الأدب- الطفل-الأنساق -الثقافية-المصادر-الاهداف-المق ; مات