مجلة المجتمع والرياضة
Volume 6, Numéro 2, Pages 417-428
2023-08-06

أثر التربية الحركية وفق نموذج الجمباز العقلي لبول دينيسون في خفض النشاط الزائد وتشتت الانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

الكاتب : بسيلة بسيلة .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى دراسة أثر التربية الحركية وفق نموذج الجمباز العقلي لبول دينيسون في خفض النشاط الزائد وتشتت الانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، للتحقق من صحة فرضية البحث استخدمت الباحثة المنهج التجريبي وقد شملت عينة البحث 100 تلميذ تم توزيعهم على مجموعتين ضابطة تحوي 52 تلميذ وتجريبية تحوي 48 تلميذ، تم تطبيق البرنامج وقياس التغيرات على المتغير التابع بتطبيق مقياس كونرز للنشاط الزائد وتشتت الانتباه، المعالجة الاحصائية للبيانات تمت بواسطة اختبار t لعينتين متجانستين، أظهر التحليل الإحصائي لنتائج الدراسة أن برنامج الجمباز العقلي له أثر في خفض النشاط الزائد وتشتت الانتباه للتلاميذ. This research aims to study the effect of kinetic education according to the brain gym model of Paul Denison in reducing hyperactivity and distraction among primary school students, To verify the validity of the research hypothesis, the researcher used the experimental method. The research sample included 100 students who were distributed into two control groups containing 52 students and an experimental group containing 48 students, The program was applied and the changes on the dependent variable were measured by applying the Conners Scale for Excessive Activity and Attention Deficit. The statistical treatment of the data was done by t-test for two homogeneous samples, Statistical analysis of the results of the study showed that the mental gymnastics program has a effect in reducing students' hyperactivity and distraction

الكلمات المفتاحية

التربية الحركية ; الجمباز العقلي ; النشاط الزائد ; تشتت الانتباه ; المرحلة الابتدائية