قضايا لغوية
Volume 1, Numéro 2, Pages 15-22
2020-12-15

التقــويم: مفهومه وأهدافـه

الكاتب : سعاد جخراب .

الملخص

إن التقويم عنصر أساسي لقياس مستوى الكفاءة والتأكد من درجة التأدية، وهو ضروري لكل تقدم أو نمو، وفي علوم التربية والتعليميات التطبيقية لا تستغني عنه أي طريقة مهما كانت توجهاتها النظرية والمنهجية، فهو يساعد على توليد الملكات، وخلق المهارات، وتحسين الأداء، ورفع المردود في جميع شؤون الحياة، فما بالك بميدان التربية والتعليم حيث يقوم -التقويم- بدور فعال في تطوير العملية التعليمية إذ عن طريقه يمكن التمييز بين نقاط القوة والضعف في أي برنامج تعليمي في مختلف المستويات والمراحل التعليمية وقد أثبتت مختلف الممارسات التربوية مدى أهمية هذا الموضوع وضرورته لكل عناصر العملية التعليمية التي تشمل المعلم، المتعلم، المنهاج، طرق التدريس، أساليب التقويم. Evaluation is an essential element for measuring the level of competence and ensuring the degree of performance, and it is necessary for every progress or growth, and in the sciences of education and applied instruction, no method can be dispensed with, regardless of its theoretical and methodological orientations, as it helps to generate skills, create skills, improve performance, and raise returns in all life affairs, especially education, where - the evaluation - plays an effective role in the development of the educational process, as through it, it is possible to distinguish between the strengths and weaknesses of any educational program at various levels and educational stages. Various educational practices have proven the importance of this topic and its necessity for all elements The educational process that includes the teacher, the learner, the curriculum, teaching methods, and evaluation methods.

الكلمات المفتاحية

التقويم؛ التقييم؛ القياس؛ التشخيص. Evaluation; Assessment; Measurement; Diagnosis.