مجلة الدراسات الاقتصادية المعاصرة
Volume 8, Numéro 1, Pages 153-168
2023-06-30

اليقظة التسويقية ودورها في تحسين الأداء التسويقي -دراسة حالة عينة من المؤسسات الاقتصادية بالمسيلة-

الكاتب : عطوي نوال . خطابت امينة .

الملخص

نظام اليقظة التسويقية الفعال يعمل على توفير المعلومات الضرورية حول تطور البيئة التسويقية للمؤسسات، وذلك من أجل تنفيذ خططها وتحقيق أهدافها التسويقية، إذ من خلاله تستبق المؤسسات الفرص والتهديدات وهذا بغرض تحقيق أداء مميز وميزة تنافسية، لهذا تهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور اليقظة التسويقية في تحسين الأداء التسويقي بعينة من المؤسسات الاقتصادية بولاية المسيلة، ومن اجل تحقيق ذلك قمنا باستبيان موجه لموظفي المؤسسات باختيار عينة عشوائية ممثلة في المدير العام ورؤساء المصالح ومتخذي القرار في مصلحة التسويق والبالغ عددهم 46 فردا حيث تم استخدام برنامج spss لمعالجة البيانات، وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط بين اليقظة التسويقية والأداء التسويقي، وان لليقظة التسويقية أثر في الأداء التسويقي بأبعاده المختلفة (الحصة السوقية، الربحية، رضا الزبائن). An effective marketing vigilance system works to provide the necessary information about the development of the marketing environment for organization in order to implement its plans and achieve its marketing goals, as through it, organizations anticipate opportunities and threats, and this is in order to achieve distinguished performance and competitive advantage. Therefore, this study aims to know the role of marketing vigilance in improving the marketing performance of a sample of economic institutions in the state of M'sila, and for that, we conducted a questionnaire directed to the employees of the institutions by choosing a random sample represented by the general manager, heads of departments, and decision makers in the marketing departments, who numbered 46 individuals, where spss programs were used to process the data, and the study concluded, there is a correlation between marketing vigilance and marketing performance, marketing vigilance has an impact on marketing performance in its various dimensions(market share, profitability, customer satisfaction.)in the economic institutions in M'sila.

الكلمات المفتاحية

الربحية ; اليقظة التسويقية ; الأداء التسويقي ; الحصة السوقية ; رضا الزبائن