مجلة مجتمع تربية عمل
Volume 8, Numéro 1, Pages 10-29
2023-06-30

صعوبات تطبيق نظام التعليم الإلكتروني بمنصة (moodle) وسبل الحد منها من وجهة نظر طلبة المدرسة العليا للأساتذة بقسنطينة الجزائر

الكاتب : مخلوفي سعيد .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن صعوبات تطبيق نظام التعليم الإلكتروني (Moodle) وسبل الحد منها من وجهة نظر طلبة المدرسة العليا للأساتذة بقسنطينة بالجزائر، تكونت عينة الدراسة من (176) طالباً وطالبةً، منهم (35) من الإناث و(141) من الذكور اختيروا بطريقة عرضية، للسنة الدراسية 2020/2021. تم بناء استبيان خاص بصعوبات تطبيق نظام التعليم الإلكتروني بعد التأكد من خصائصه السيكومترية، بينت نتائج الدراسة أن مستوى صعوبات تطبيق نظام التعليم الإلكتروني (Moodle) وطرق التعامل معه كان متوسطاً، حيث بلغت قيمة المتوسطات الحسابية للمجالات (2.16)، وبنسبة مئوية (72%) وهذه الدرجة تُعد متوسطة، حيث جاء المجال الأول الإمكانيات والتجهيزات في المرتبة الأولى بدرجة متوسطة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى أفراد العينة في الدرجة الكلية في صعوبات تطبق التعليم الإلكتروني تعزى لمتغير النوع الاجتماعي. وفي ضوء النتائج صيغت جملة من التوصيات والمقترحات التي يمكن أن تسهم في الحد من هذه الصعوبات وطرق التعامل معها. The aim of this study was to reveal the difficulties of applying moodle and ways to deal with it from the point of view of students of the High School of Teachers in Constantine, Algeria, the sample of the study was made up of (176) students, including (35) females and (141) males selected accidentally, for the 2020/2021 school year. The difficulties questionnaire was used to apply the e-learning system after ascertaining its seque istic characteristics, the results of the study showed that the level of difficulties in applying the e-education system (Moodle) and the ways to deal with it was average, with the value of the calculation averages of areas (2.16) and a percentage (72%) and this degree is moderate, The first area of possibilities and equipment ranked first with an average degree, and the results showed that there were no statistically significant differences among the sample members in the overall degree in the difficulties applied to e-education due to the gender variable. In the light of the results, a number of recommendations and proposals have been formulated that could contribute to reducing these difficulties and ways of dealing with them.

الكلمات المفتاحية

 التعليم عن بعد  التعليم الإلكتروني  نظام (Moodle) ;  Distance education  e-learning  Moodle :