مجلة أوراق بحثية
Volume 3, Numéro 1, Pages 7-32
2023-06-30

نظم إدارة المعرفة ودورها في تطوير مهام القيادة الجامعية:جامعة واسط انموذجا

الكاتب : خرميط أ.د.فاضل عبدعلي .

الملخص

هدف البحث الى بيان مدى توفر العناصر الاساسية لنظم ادرة المعرفة وبيان دورها في مهام القيادة الجامعية في المؤسسات (الاكاديمية) ومعرفة معوقات تطبيقها واستخدامها. واتبع الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي (دراسة الحالة)، واعتمد الباحث على مجتمع جامعة واسط من الإدارات العليا والوسطى والتدريسين كون الدراسة تأخذ وجهة نظر تلك الفئات في الجامعة وبغلت العينة (67) تدريسي وبنسبة تقدر بـ(10) % من المجتمع الكلي اعتمد الباحث بصورة أساسية على استمارات جمع البيانات الاستبانة، وتم تصميم الاستبانة بالاعتماد على مراجعة الأدبيات المتعلقة بموضوع الدراسة بما في ذلك الاطلاع على عدد من الرسائل القريبة من الدراسة الحالية والمعايير العالمية واستخدم مقياس ليكارت الخماسي. وتوصل البحث الى عدة نتائج منها: 1. في مجال توفير المعرفة اتضح ان "الوسط الحسابي" الكلي لهذا المحور بلغ 3.12وتقع ضمن خيار اتفق الى حد ما، وبلغت الفجوة%53.28 وهي فجوة كبيرة بين الواقع والمأمول الوصول اليه. 2. وفي مجال المعوقات المرتبطة بالثقافة التنظيمية لتطبيق نظم إدارة المعرفة اتضح ان "الوسط الحسابي" الكلي لهذا المحور بلغ2.61 وتقع ضمن خيار اتفق الى حد ما ، وبلغت الفجوة %46.57 وهي فجوة كبيرة بين الواقع والمأمول الوصول اليه. وتوصل البحث الى عدد من التوصيات منها : 1- الاهتمام بنشر ثقافة المشاركة في الحصول على المعرفة، و إلاهتمام بالإدارة العليا بالدورات التدريبية المرتبط بإدارة المعرفة. 2- إيجاد قيادة واعية داعمة لفكرة تطبيق نظم إدارة المعرفة، والتغلب على ندرة وجود كوادر جيدة مؤهلة للقيام بعمليات إدارة المعرفة. Abstract The research aimed to demonstrate the extent to which the basic elements of knowledge management systems are available and to indicate their role in the tasks of university leadership in (academic) institutions, and to identify the obstacles to their application and use. In this study, the researcher followed the descriptive approach (case study), and the researcher relied on Wasit University community from the upper and middle administrations and the two teachers, since the study takes the viewpoint of those groups in the university. Mainly on questionnaire data collection forms, and the questionnaire was designed based on reviewing the literature related to the subject of the study, including viewing a number of messages close to the current study and international standards, and using the five-point Likert scale. اThe research reached several results, including: 1. In the field of providing knowledge, it became clear that the total "arithmetic mean" for this axis amounted to 3.12 and falls within a somewhat agreed option, and the gap reached 53.28%, which is a large gap between reality and what is hoped to be reached. 2. In the field of obstacles related to organizational culture for the application of knowledge management systems, it became clear that the total "arithmetic mean" for this axis amounted to 2.61 and falls within a somewhat agreed option, and the gap reached 46.57%, which is a large gap between reality and what is hoped to be reached. The research reached a number of recommendations, including: 1- Interest in spreading the culture of participation in obtaining knowledge, and the interest of senior management in training courses related to knowledge management. 2- Finding a conscious leadership that supports the idea of applying knowledge management systems, and overcoming the scarcity of good cadres qualified to carry out knowledge management operations.

الكلمات المفتاحية

نظم، الإدارة، ادرة المعرفة، القيادة، القيادة الجامعية