Management and social perspectives
Volume 2, Numéro 1, Pages 149-166
2023-06-30

مخابر البحث ودورها في تكوين الطالب الجامعي حسب رأي عينة من طلبة الدكتوراه بالجامعات الجزائرية

الكاتب : خديش غادة . مرابطي سناء .

الملخص

أتت هذه الدراسة لتعالج موضوع مخابر البحث ودورها في تكوين الطالب الجامعي من خلال استقصاء آراء طلبة الدكتوراه عن فاعليتها حقا في تكوين الطالب بالاعتماد على الاستبيان كأداة أساسية لجمع البيانات وتحليلها عن طريق برنامج SPSS V.23 وباتباع المنهج الوصفي، توصلت الدراسة إلى نتائج أهمها أن مخابر البحث تساهم بدرجة متوسطة في تكوين الطالب الجامعي وهذا يرجع لعدة أسباب من بينها قلة الموارد والتجهيزات المخبرية، وتوصي الدراسة بضرورة توفير كل متطلبات البحث العلمي من أجهزة ووسائل حتى تكون لها دور فعال في تكوين الطلبة الجامعيين وتنمية معارفهم. This study dealt with the topic of research laboratories and their role in the formation of a university student through the survey of doctoral students' opinions on their real effectiveness in the formation of a student by relying on the questionnaire as an essential tool for data collection and analysis through the SPSS V.23 program and following the descriptive curriculum The study found results, most notably that research laboratories contribute to a moderate degree in the composition of a university student. This is due, inter alia, to the lack of laboratory resources and equipment. The study recommends that all scientific research requirements be provided by organs and means so that they can play an effective role in the formation of university students and the development of their knowledge.

الكلمات المفتاحية

البحث العلمي ; مخبر البحث ; تكوين الطالب الجامعي ; تنمية المعارف ; Scientific Research ; Research Laboratory ; Formation of University Student ; Knowledge Development