مجلة التنمية والاستشراف للبحوث والدراسات
Volume 8, Numéro 1, Pages 64-80
2023-06-18

مساهمة المسؤولية الاجتماعية في تحقيق الميزة التنافسية -دراسة حالة مؤسسة كوندور-

الكاتب : قدايفة أمينة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى إبراز مدى مساهمة المسؤولية الاجتماعية في تحقيق ميزة تنافسية لها. لنعرج على تناول مؤسسة كوندور كدراسة حالة لتطبيقها المسؤولية الاجتماعية. من أجل الإجابة عن الإشكالية المطروحة ومعالجة عناصر هذه الدراسة، تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وذلك من خلال وصف الخلفية النظرية للموضوع وكذلك تحليل الدراسة، أما في الجانب التطبيقي فتم دراسة مظاهر المسؤولية الاجتماعية في مؤسسة كوندور من خلال استغلال مختلف الإحصائيات المسترجعة من طرف إدارة المؤسسة في الفترة الممتدة بين 2013-2018، من خلال الكشف عن العلاقة بين المسؤولية الاجتماعية وإمكانية تحقيق الميزة التنافسية. وتم التوصل إلى ضرورة تحلي مؤسسة كوندور بالمسؤولية الاجتماعية وتحقيق التوافق بين أهدافها الاقتصادية والمتطلبات البيئية والاجتماعية كشرط لضمان بقاءها لا يتحقق إلا بكسب ثقة أصحاب المصالح (المساهمين، العاملين، العملاء، المجتمع، البيئة) الذي من شأنه أن يساهم في تحقيق الميزة التنافسية. This study aims to presenting how the contribution of social responsibility to the competitive advantage, to stop at taking condor establishment as a condition to practice it on the social responsibility. In order to give an answer to this problem and to treat the elements of this study. It is based on the descriptive analytic methods. This is through describes theory background of the subject and analyses the study. But in particle side the social responsibility aspect was studied in condor establishment through exploiting different recovered statistics by the administration of the establishment between 2013-2018 through exposing the relationship between social responsibility and the possibility of achieving the competition characteristic. It is reached that condor establishment must be social responsible and achieve the harmony between its economic aims and social environment demands as a conditions of continuation, don’t achieve without gaining the confidence of the benefit persons (participants, workers, businessmen, society, environment) which participate in achieving the competitive advantage

الكلمات المفتاحية

مسؤولية اجتماعية؛ ميزة تنافسية؛ أصحاب مصالح؛ مؤسسة كوندور. ; the social responsibility, the competitive advantage, benefit persons, condor establishment.