المحترف
Volume 10, Numéro 2, Pages 762-776
2023-06-15

The Role Of The Teaching Style Adopted By The Physical And Sports Education Teacher In Fostering Motivation In Middle School Pupils

Authors : Chebhi Rafika .

Abstract

ABSTRACT This study aims to identify the relationship between teaching style(s) in physical and sports education (PSE) and motivation in middle school pupils and the extent to which these styles might motivate them to engage in physical activity, for this purpose, we used the descriptive research method, on a sample composed of 30 pupils randomly chosen, and for data collection, we used the questionnaire tool and a direct observation grid. After collecting the results and having treated them statistically, we conclude there is a significant increase in motivation amongst these preadolescents to physical practice, due to the teaching style adopted. On this basis, the study recommended the motivational teaching style be used more in the classroom for better achievement of motor tasks, and that it be replicated over a longer period of time by including other research tools for more authentic and generalisable results. الملخص تهدف الدراسة للتعرف إلى العلاقة بين أسلوب (أساليب) التدريس في التربية البدنية والرياضية و الدافعية لدى تلاميذ الطور المتوسط، وإلى أي درجة قد تحفزهم هذه الأساليب على ممارسة النشاط البدني، لهذا الغرض، استخدم الباحث المنهج الوصفي، على عينة مكونة من 30 تلميذًا تم اختيارهم عشوائيًا، ولجمع البيانات، استخدمت كل من أداة الاستبيان وشبكة الملاحظة المباشرة. بعد جمع النتائج ومعالجتها إحصائيًا، استنتج الباحث أن هناك زيادة ذات دلالة في الدافعية لدى أطفال مرحلة ما قبل المراهقة للممارسة البدنية، و يعود السبب لأسلوب التدريس المعتمد. على هذا الأساس، أوصت الدراسة باستخدام أسلوب التدريس التحفيزي (المثير للدافعية) بشكل أكبر في القسم لأداء أفضل للمهام الحركية، وأن يتم تبنيه مجددا على فترة زمنية أطول من خلال تضمين أدوات بحث أخرى للحصول على نتائج أكثر واقعية و دقة وقابلة للتعميم.

Keywords

PSE ; Preadolescence ; Teaching style ; Motivation ; التربية البدنية و الرياضية ; مرحلة ما قبل المراهقة ; أسلوب التدريس ; الدافعية