مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 19, Numéro 2, Pages 569-584
2023-06-11

Causal Relationship Modeling Between Blue Ocean Strategy And Competitive Advantage A Field Study Of Banking Institutions In The State Of Tamanrasset‎-algeria

Authors : Mefatih Yamina .

Abstract

Abstract: This study aims at identifying the impact of the blue ocean strategy with its dimensions (innovation, increase, reduction, and exclusion) on the competitive advantage at the level of banking institutions in the state of Tamanrasset, as well as modeling the causal relationship between them. In order to achieve the study objectives, a questionnaire was designed and distributed to all employees of the five banking institutions in the state of Tamanrasset . Besides, 82 valid questionnaires were retrieved for analysis out of 100 ones . As for data analysis we relied on structural modeling using the Smart PLS program. The study concluded that there is a direct effect relationship between the dimensions of the blue ocean strategy (increase, innovation, reduction, exclusion) and the competitive advantage at a significance level less than 0.05, where the strength of the relationship reached (R = 0.858), which is a value close to one, thus it is a good explanatory value. Key words: Blue ocean strategy, Competitive advantage, Banking institutions, Relationship modeling, Smart PLS program. ملخص: تهدف هاته الدراسة لمعرفة أثر استراتيجية المحيط الأزرق بأبعادها (الابتكار، الزيادة، التقليص، الاستبعاد) على الميزة التنافسية على مستوى المؤسسات المصرفية بولاية تمنغست، ونمذجة العلاقة السببية بينهما، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استبيان وتوزيعه على جميع موظفي المؤسسات المصرفية بولاية تمنغست والبالغ عددها خمس مؤسسات، وتم استرجاع 82 استبانة صالحة للتحليل من بين 100 استبانة، ولتحليل البيانات اعتمدنا على النمذجة الهيكلية باستخدام برنامج Smart PLS، وتوصلت الدراسة الى وجود علاقة تأثير مباشر بين أبعاد استراتيجية المحيط الأزرق (الزيادة، الابتكار، التقليص، الاستبعاد) والميزة التنافسية عند مستوى دلالة أقل من 0.05 حيث بلغت قوة العلاقة( 0.858= R) وهي قيمة تقترب من الواحد اذن هي قيمة تفسيرية جيدة. الكلمات المفتاحية: استراتيجية المحيط الأزرق، الميزة التنافسية، مؤسسات مصرفية، نمذجة العلاقة، برنامج Smart PLS.

Keywords

Blue ocean strategy, Competitive advantage, Banking institutions, Relationship modeling, Smart PLS program