مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 19, Numéro 2, Pages 419-438
2023-06-11

الذكاء التنافسي كأداة لتحقيق القدرة التنافسية للمؤسسة دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف المحمول موبيليس المديرية الجهوية بالشلف

الكاتب : دراق حنان . شيخ هجيرة .

الملخص

هدفت الدراسة إلى تحديد دور الذكاء التنافسي بأبعاده (الذكاء التكنولوجي، ذكاء المنافس، ذكاء العميل) في تحقيق القدرة التنافسية بمؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف المحمول موبيليس المديرية الجهوية بالشلف، تم اعتماد المنهج الاستنباطي بأسلوبيه الوصفي والتحليلي للتحقق من المقاربات في الأطر النظرية للمتغير المستقل "الذكاء التنافسي" وعلاقته بالمتغير التابع وهو "القدرة التنافسية", وقد تم اختبار الفرضيات بالاعتماد على برنامج التحليل الإحصائي SPSS من خلال تصميم استبانة إلكترونية لاستطلاع آراء عينة الدراسة والتي شملت 36 مستجوباً من موظفي المؤسسة محل الدراسة, حيث أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الذكاء التنافسي ببعديه الذكاء التكنولوجي وذكاء العميل وتعزيز القدرة التنافسية في المؤسسة محل الدراسة عند مستوى معنوية 0,05≥α، أما ذكاء المنافس فقد ارتبط بالقدرة التنافسية بشكل غير دال إحصائيا، لذلك توصي الدراسة بضرورة اعتماد الذكاء التنافسي كخيار استراتيجي لتحقيق القدرة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية. Abstract: The study aimed to determine the role of competitive intelligence in its dimensions (Technological ntelligence, Competitor intelligence, Customer intelligence) in achieving the competitiveness of Algeria Telecom enterprise for Mobile Telephone Mobilis Chlef Region, the deductive approach was adopted with its descriptive and analytical tools to verify the approaches in the theoretical frameworks of the independent variable and its relationship to the variable The dependent is competitiveness, and the hypotheses were tested based on the statistical analysis program Spss by designing an electronic questionnaire to survey the opinions of the study sample, Which included 36 respondents from the employees of the institution under study, where the results showed a statistically significant relationship between competitive intelligence and its dimensions of technological intelligence And the intelligence of the customer and the enhancement of competitiveness in the institution under study at a significant level of 0.05 ≥α, while the intelligence of the competitor was associated with competitiveness in a non-statistically significant way, Therefore the study recommends the need to adopt competitive intelligence as a strategic option to achieve the competitiveness of the economic enterprise.

الكلمات المفتاحية

الذكاء التنافسي ; الذكاء التكنولوجي ; ذكاء المنافس ; ذكاء العميل ; القدرة التنافسية