مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 19, Numéro 2, Pages 375-386
2023-06-11

تحليل العلاقة بين أخلاقيات العمل وجودة الخدمة - البنوك التجارية لولاية تبسة نموذجا -

الكاتب : عمري سامي . عمري ريم .

الملخص

هدفت الدراسة التعرف إلى مكونات أخلاقيات العمل وأثرها على جودة الخدمة في البنوك التجارية لولاية تبسة. ومن أجل تحقيق ذلك قام الباحثان باختيار أفراد الدراسة من العاملين في البنوك محل الدراسة، من مختلف المستويات الوظيفية، وزعت عليهم استمارة وتم التحق من صدقها وثباتها، وتم إدخال البيانات إلى الحاسب الآلي ومعالجتها باستخدام البرنامج الإحصائي spss، وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها: أن هناك علاقة ارتباط وتأثیر إحصائیة موجبة ومرتفعة بین أبعاد أخلاقيات العمل وبين جودة الخدمة المصرفية بالبنوك محل الدراسة؛ وبناءا على نتائج البحث تم اقتراح مجموعة من التوصیات الهادفة إلى زيادة أخلاقيات العمل في تعزيز جودة الخدمة المصرفية بالبنوك محل الدراسة، أهمها العمل على ترسيخ مفاهيم جودة الخدمة لدى العاملين وإدراجها ضمن ميثاقيات أخلاقيات العمل. The study aimed to identify the components of work ethics and their impact on the quality of service in the commercial banks of the state of Tebessa. In order to achieve this, the researchers selected the study personnel from among the employees of the banks under study, from different functional levels, a questionnaire was distributed to them and its validity and reliability were checked, and the data was entered into the computer and processed using the statistical program spss. The study reached several results, the most important of which are: that there is a positive and high statistical relationship and effect between the dimensions of work ethics and the quality of banking service in the banks under study; Based on the results of the research, a set of recommendations was proposed aimed at increasing work ethics in enhancing the quality of banking service in the banks under study, the most important of which is working to consolidate the concepts of service quality among employees and include them within the work ethics charters.

الكلمات المفتاحية

أخلاقيات العمل، النزاهة، الأمانة، الصدق، جودة الخدمة.