جسور المعرفة
Volume 9, Numéro 3, Pages 172-188
2023-06-10

شعرية الخطاب الصوفي و التداخل النصي في الرسالة الصوفية لدى الحلاّج

الكاتب : نعاس نادية .

الملخص

ملخص الدراسة باللغة العربية : تعد الشعرية من أهم المفاهيم النقـدية المعاصرة، التي تهدف إلى الكـشف عـن مكونـات الخطاب الأدبي، لأن الخطاب الأدبي مهما كان جنسه ؛يبقى عقا على البـوح بطرق اشتغاله النهائية وبترسبات تشكله ، وتبقى متعة البحث في ولوج المغامرة وكشف ما أمكن من خفايا التجربة الشعرية بمفهومها الواسع هي الخيار الأمثل في توجيه محددات الدراسة . ولا محالة أن يشتغل الخطاب الصوفي على بدائل معرفية وإبداعية جديـدة، تستثمر طاقة التحول من حدود العقل إلى سعة الذوق ومن سطحية الوصف إلى عمـق الكـشف، وسمات هذا التحول هي من صميم الخطاب الصوفي، بل هي جوهره الباطن ومجلاه الظاهر، لا فـرق في ذلك بين شكله الشعري وأشكاله النثرية المتعددة ، تثبيتا على أن ثمة شكلا نثريا ظل محجوبا عن دائـرة الاهتمام، يمتلك خصائصه البنيوية والوظيفة، ويطفح بشعريته الخاصة، بيد أنه بقي غائبا يمنعه التهميش من تحقيق جدارته، فالخطاب الصوفي هو الكشف عن الأبعاد التواصلية والتعبيرية. لهذا ارتأينا واقع الخطاب "الحسين بن منصور الحلاج (ت 309 هـ)" حيث عبر عن مواجيده لأنّ نفسه لم تقو على ألم الكتمان وعذاباته، مخالفه بعض المتصوفة فاتخذ طريقا مغايرا عن بقية المتصوفة .و تعد خطورة منهجه في التعبير المباشر عن الحب الإلهي المتمثّـل في وحـدة الـشهود، فاستعاضا عن ذلك بشكل تعبيري نثري جديد يتم فيه احترام السائد من جهة، ولكن يتم فيه من جهة أخرى خرق أعراف اللغة من خلال توظيفها توظيفاً رمزياً مغايراً مقصديةً ومعجمًا، وتركيباً وتأويلاً، وبالنتيجة تجنيساً ونوعاً . Summary of the study in English: Poetics is one of the most important contemporary critical concepts, which aims to reveal the components of literary discourse, because literary discourse, regardless of its gender, remains reluctant to reveal its final working methods and the sedimentation of its formation. The ideal choice in directing the determinants of the study. Inevitably, the Sufi discourse operates on new cognitive and creative alternatives that invest the energy of transformation from the limits of the mind to the breadth of taste and from the superficiality of description to the depth of revelation. The poetic and its multiple forms of prose, confirming that there is a form of prose that remained hidden from the circle of interest, possesses its structural characteristics and function, and overflows with its own poetry, but it remained absent, preventing it from being marginalized from achieving its merit. The Sufi discourse is the disclosure of the communicative and expressive dimensions. That is why we saw the reality of the speech "Al-Hussein bin Mansour Al-Hallaj (d. 309 AH)" where he expressed his feelings because his soul did not have the strength to conceal the pain and its torments. Some Sufis disagreed with him, so he took a different path from the rest of the Sufis. The danger of his approach is the direct expression of divine love represented in The unity of witnesses, instead of that with a new expressive prose form in which the dominant is respected on the one hand, but in which, on the other hand, the norms of the language are violated by employing it in a symbolic, different, intentional and lexical, syntax and interpretation, and as a result, gender and type.

الكلمات المفتاحية

الشعرية -الخطاب - الخطاب الأدبي - الص ; فية جمالية الخطاب الص ; في -التفاعل -القارئ - النص .