مجلة المواقف
Volume 19, Numéro 1, Pages 916-938
2023-06-10

فضل الرحمن الباكستاني من إصلاح التعليم إلى نقد التفسير

الكاتب : سباعي لخضر .

الملخص

Abstract: This article seeks to analyze Fadl Al-Rahman thesis In modernizing Islam, and clarifying the important link he emphasized in his thesis between the necessity of reforming the Islamic education system, and the necessity of reviewing The Interpretive Heritage of the Qur’an, by deconstructing his stated and implicit statements. And revive it in light of the new conditions, the justification for this link is the guiding power that the Qur’an text possesses on thought and practice within this nation. Based on this belief, Fadl Al-Rahman says that the process of reforming the educational system in form and content inevitably passes through proposing an alternative interpretive plan that is based on new knowledge and methodological principles. And meet the requirements of modern times, Provided that it is not damaged the original identity of the Qur’an text, which is characterized by a capacity to absorb absolute time. الملخص :يهدف هذا المقال إلى تحليل أطروحة فضل الرحمن في تحديث الإسلام، وتوضيح الصلة المهمّة التي أكّد عليها في أطروحته بين ضرورة إصلاح نظام التعليم الإسلاميّ، وضرورة مراجعة التراث التفسيريّ للقرآن، من خلال تفكيك مقولاته المعلنة والمضمرة، وتحيينه على ضوء الوضعيات المستجدة، مسوغه في هذا الربط هوّ تلك السلطة التوجيهية التي يمارسها النص القرآني على الفكر والسلوك داخل هذه الأمة. انطلاقاً من هذا الاعتقاد رأى فضل الرحمن أن عمليّة إصلاح النظام التعليمي شكلاً ومضموناً تمرّ حتماً من خلال اقتراح خطّة تفسيرية بديلة مبنيّة على أسس معرفيّة ومنهجيّة جديدة. وتفي بمتطلبات العصر الحديث شريطة ألاّ تؤدي إلى إهدار الهويّة الأصليّة للنص القرآني الذي يتميز بخاصية استيعاب الزمن المطلق.

الكلمات المفتاحية

Fadl Al-Rahman ; Religious Education ; Interpretation ; Modernization of Islam ; Quranic Text ; فضل الرحمن ; التعليم الديني ; التفسير ; تحديث الاسلام ; النص القرآني