مجلة افاق علوم الادارة والاقتصاد
Volume 7, Numéro 1, Pages 149-169
2023-06-09

تحليل وتقييم المزيج التسويقي للخدمات المصرفية الإسلامية باستخدام عملية التحليل الهرمي Ahp "حالة المصارف الإسلامية الجزائرية" "analysis And Evaluation Of The Marketing Mix For Islamic Banking Services Using The Analytical Hierarchical Process (ahp). "the Case Of Algerian Islamic Banks

الكاتب : وكال عمر . مصطفاوي الطيب .

الملخص

الغرض من هذه الدراسة هو تحليل وتقييم المزيج التسويقي للخدمات المصرفية الإسلامية باستخدام عملية التحليل الهرميAHP، لحل مشكلة عدم قدرة المصارف الاسلامية الجزائرية على حشد المدخرات المصرفية و أموال السوق الموازية، ولمعالجة هذه المشكلة عمليا استخدمنا المزيج التسويقي المصرفي لأنه الأكثر وضوحا وانسجاما. سمحت الدراسة بتحديد معايير المزيج التسويقي المصرفي وتقدير أوزانها وترجيح المعايير باعتماد آراء الخبراء في مجال الصيرفة الإسلامية، وقد توصلنا الى أن أهم معيار رئيسي هو عنصر الخدمة المصرفية يليه عنصر مقدمو الخدمات وبتأثير واضح للتكنولوجيا والجانب الشرعي. The purpose of this study is to analyze and evaluate the marketing mix of Islamic banks using the hiaraechical analysis process AHP, to solve the problem of the inability of Algerian Islamic banks to mobilize bank savings and parallel market funds, and to address this problem in practice we used the banking marketing mix because it is the most obvious and harmonious. The study made it possible to determine the criteria of the banking marketing mix, estimate its weights and weigh the criteria by adopting the opinions of experts in the field of Islamic banking. We found that the most important key criterion is the banking element followed by the service providers' component and with a clear influence of technology and religious aspect

الكلمات المفتاحية

المزيج التسويقي، المصارف الإسلامية، المعايير، التحليل الهرمي. ; marketing mix - Islamic Banks - criteria - hierarchical analysis