ALTRALANG Journal
Volume 5, Numéro 1, Pages 531-540
2023-06-10

تجليات الرسالة اللسانية في الخطاب السينمائي قراءة في أبعاد ودلالات اللغة السينمائية

الكاتب : جابري سارة . جفال إيمان . بلخيري رضوان .

الملخص

The linguistic message is one of the most important components of visual discourse in both moving and static types interpretation and interpretation of the content of the communication, and provides explanations that may be sufficient to understand the meaning and meaning to be communicated to the recipient and we do not deny that the cinematic discourse in its various appearances employs the linguistic message accompanying the cinematographic image to complement the director's basic idea and communicate it in its entirety undiminished, the cinematic discourse is very complex and diverse and is based in order to build their texts into two components: linguistic message is based on the data provided by iconic representation as a visual production of complete natural assets. And, on the other hand, based on data from nature. Here we highlight at length the appearances of the latent and implicit linguistic message in the cinematic discourse. تعد الرسالة للسانية أحد أهم مكونات الخطاب المرئي بنوعيه المتحرك والثابت، فهي التي تقوم بعملية الشرح والتفسير لمضمون الخطاب، وتقدم شروحات قد تكون كافية لفهم المغزى والمعنى المراد إيصاله للمتلقي، ولا ننكر أن الخطاب السينمائي في مختلف تجلياته يوظف الرسالة اللسانية، ترافق الصورة السينمائية لتكمل فكرة المخرج الأساسية وإيصالها كاملة غير منقوصة،هذا إذا علمنا أن اللغة البصرية التي يتم عبرها توليـد مجمل الدلالات ضمن الخطاب السينمائي هي لغة بالغة التركيب والتنوع وتستند من أجل بناء نصوصها إلى مكونين هما، البعد العلاماتي الأيقوني والبعد العلاماتي التشكيلي، والرسالة اللسانية تستند من أجل بناء معانيهـا إلى المعطيات التي يوفرها التمثيل الأيقوني ، وتستندُ من جهة ثانية إلى معطيات من الطبيعة ، وهنا نسلط الضوء بإسهاب في تجليات الرسالة اللسانية الكامنة والضمنية في الخطاب السينمائي.

الكلمات المفتاحية

الرسالة اللسانية ; الخطاب ; الخطاب السينمائي ; اللغة السينمائية ; الأبعاد ; الدلالات