مجلة البحوث القانونية و الاقتصادية
Volume 6, Numéro 2, Pages 688-707
2023-06-10

حماية الطفل كمستهلك للإشهار التجاري التلفزيوني

الكاتب : علاق نوال .

الملخص

ملخص: تتخذ علاقة الطفل بالإشهار التجاري التلفزيوني مظهرين. فقد يكون كمشاهد تستميله الإشهارات وتؤثر فيه لتجعل منه صاحب القرار في استهلاك سلع وخدمات تخصه وأسرته. ولتعزيز هذا السلوك الاستهلاكي يلجأ المختصون في التسويق إلى إشراك الأطفال كمُمَثِّلين في الومضات الإشهارية التجارية التلفزيونية. وفي كلتا الحالتين يتعرض الطفل إلى مخاطر هذه الإشهارات التي تستغلُّ ضعفه وهشاشته. وستركز هذه الدراسة على المظهر الأول من علاقة الطفل بالإشهار التجاري التلفزيوني أي بصفته كمستهلك لما يعرضه هذا الإشهار من سلع وخدمات. وهي العلاقة التي تعتني المعايير الدولية بحماية الطفل من المخاطر التي قد تكتنفها وتبحث النصوص الوطنية، ومنها القانون الجزائري، عن مسايرتها من أجل تحصينه تحصيناً أوفر. Child protection as a consumer of TV commercial advertising Abstract: The child's relationship with TV commercial advertising takes two appearances. He may be as a viewer, which is desired by advertisements and affects him to make him the decision -maker in consuming goods and services related to him and his family. To strengthen this consumer behaviour, marketing specialists resort to involvement of children as actors in TV commercial advertising flashes. In both cases, the child is exposed to the risks of these advertisements that exploit his weakness and fragility. This study will focus on the first aspect of the child's relationship with television commercial advertising, that is, as a consumer of the goods and services offered by this advertisement. It is the relationship that international standards takes care to protect the child from the risks that may surround it, and the national texts, including Algerian law, about their paths in order to fortify it more fully

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: حماية الطفل؛ مُستهلك، الإشهار التجاري التلفزيوني؛ المعايير الدولية؛ القانون الجزائري؛ المقارن.