مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية
Volume 8, Numéro 2, Pages 726-739
2023-06-10

Health Awareness Of Employees In Algeria Through Electronic Advertising Discourse During The Corona Pandemic A Field Study Of Employees At Ministry Of Public Works, Hydraulics And Basic Infrastructures

Authors : Nasri Charihane . Abdiche Sonia .

Abstract

This research paper aims to identify the role of electronic advertising discourse displayed through Facebook pages in spreading health awareness during the spread of the Corona pandemic.The sample of the study was identified in a group of fifty (50) employees at the Ministry of Public Works, Irrigation and Basic Infrastructures as followers of electronic advertising discourses via Facebook.The study was conducted in an analytical descriptive approach that relied on questionnaire in addition to the interview, the most prominent results were represented in the following: The electronic advertising discourses via Facebook have contributed to the creation of health awareness among The employees of the MPWIBI at a significant level which is sufficient for what they aspire to due to the positive repercussions it had on them. Note: The abbreviation "MPWIBI" stands for: "Ministry of Public Works, Irrigation and Basic Infrastructures". الملخص تهدف هذه الورقة البحثية إلى التعرف على دور الخطاب الإشهاري الالكتروني الذي يعرض عبر صفحات موقع الفيسبوك، في نشر الوعي الصحي أثناء انتشار جائحة كورونا، وتم تحديد العينة في مجموعة مكونة من خمسين 50 موظف بوزارة الأشغال العمومية والري والمنشآت القاعدية، كمتابعين للخطابات الإشهارية الالكترونية عبر موقع الفيسبوك،حيث اندرجت الدراسة ضمن الدراسات الوصفية التحليلية واعتمدنا فيها على المنهج الوصفي التحليلي وعلى أداة استمارة الاستبيان بالإضافة إلى مقابلة، ذلك لتحقيق الأهداف المسطرة، إذ كانت أبرز النتائج كالآتي أن الخطابات الإشهارية الالكترونية عبر موقع الفيسبوك قد ساهمت في خلق الوعي الصحي لدى الموظفين بوزارة الأشغال العمومية والري والمنشآت القاعدية بمستوى معتبر كاف لما تطمح إليه أهداف الخطابات الالكترونية الصحية، لما فيها من انعكاسات ايجابية عليهم خلال انتشار جائحة كورونا. ملاحظة: وجود الإختصار التالي: و أ ع ر م ق في متن الدراسة معناه: وزارة الأشغال العمومية والري والمنشآت القاعدية.

Keywords

Electronic advertising discourse ; Health awareness ; Corona pandemic ; الخطاب الإشهاري الالكتروني ; الوعي الصحي ; جائحة كورونا