مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 16, Numéro 1, Pages 226-241
2023-06-08

التوجيه والارشاد المدرسي ودوره في العملية التعليمية

الكاتب : بورزق نوار .

الملخص

أصبح التوجيه المدرسي مكونا أساسيا في العملية التعليمة، وفاعلا رئيسيا في تحقيق جوتها، لما له من وظائف وأهداف ووسائل مكيفة مع البيئة المدرسية، وبهدف التعرف على دور التوجيه والارشاد المدرسي في جودة العملية التعليمية، جاءت هاته المقالة لبرز ذلك وتوضحه، وبعد عملية تحليلة توصلت إلى أن التوجيه والارشاد المدرسي من خلال مساهمته في تنمية مهارات وفدرات التلاميذ، بمساعدتهم على تحقيق توافقهم النفسي والمدرسي، وتحسين مستوى دافعيتهم نحو الدراسة، يؤدي إلى تجويد العملية التعليمية. School guidance has become an essential component in the educational process, and a major actor in achieving its essence, because of its functions, objectives and means adapted to the school environment, and with the aim of identifying the role of school guidance and counseling in the quality of the educational process, this article came to explain and clarify this, and after an analytical process I reached to School guidance and counseling, through its contribution to the development of students’ skills and abilities, by helping them achieve their psychological and school compatibility, and improving their level of motivation towards study, leads to the improvement of the educational process.

الكلمات المفتاحية

التوجيه المدرسي ; الارشاد المدرسي ; الدور ; العملية التعليمية