مجلة المنهل الاقتصادي
Volume 6, Numéro 1, Pages 485-504
2023-06-07

ضرورة تفعيل آليات التسويق الثقافي لترقية الصناعات التقليدية والفنية كمنتجات ثقافية وإقتصادية

الكاتب : بوسليماني صليحة . بوجمعة مهدية .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى إبراز اليات التسويق الثقافي ودورها في ترقية الصناعات اليدوية التقليدية والفنية،من خلال التطرق إلى مفاهيم التسويق الثقافي مع الإشارة إلى الفرق بينه وبين التسويق التقليدي، بالاضافة الى الأهمية الاقتصادية لمنتجات الصناعات التقليدية والفنية،كما عرضنا بعض آليات تفعيل التسويق الثقافي لدول رائدة في مجال الصناعات التقليدية. ولقد تمكنا من خلال هذه الدراسة الوصول إلى النتائج إلى أنه يهدف التسويق الثقافي إلى نشر العمل الفني والإبداعي، بينما يهدف التسويق التقليدي إلى تلبية حاجة المستهلك، وتجمع المنتجات الصناعات التقليدية والفنية بين الخصائص الثقافية والخصائص الاقتصادية، حيث تعبر عن حضارة وثقافة مجتمع ما، إضافة إلى دورها الاقتصادي في التقليل من البطالة ودعم قطاع السياحة، تبنت بعض الدول الرائدة في مجال الصناعات التقليدية والفنية منها تونس، الأردن مفهوم التسويق الثقافي من خلال تنظيم نشاط توزيع، وعرض بعض الوجهات السياحية للترويج لمنتجات الصناعات التقليدية والفنية. This study intends to highlight the cultural marketing mechanisms and its role in the promotion of traditional and artistic crafts, with reference to the concepts of cultural marketing and pointing out the difference between cultural and traditional marketing as well as the economic importance of traditional and artistic crafts. We have also presented some mechanisms used by leading countries in traditional industries order to activate the cultural marketing. Through this study, we have come to the following results: Cultural marketing aims to disseminate the artistic and creative products, while traditional marketing is designed to respond to consumer needs ,The products of traditional and artistic industries are a combination of cultural and economic characteristics. They reflect the civilization and culture of a society, in addition to their economic role in reducing unemployment and supporting the tourism sector ,Some of the leading countries in the field of traditional and artistic crafts, including Tunisia and Jordan, have adopted the concept of cultural marketing, through the organization of distribution activities and the presentation of certain tourist destinations, to promote the traditional and artistic crafts products.

الكلمات المفتاحية

المنتوج الثقافي، التسويق الثقافي،الصناعات اليدوية التقليدية والفنية،المضمون الثقافي،السياحة ; Cultural product, Cultural marketing, Traditional and artistic crafts, Cultural content, Tourism.