التعليمية
Volume 13, Numéro 2, Pages 653-674
2023-06-08
الكاتب : بوختالة ونيسة .
ملخص: يسعى هذا البحث إلى الكشف عن واقع تعليم الأصوات اللغوية في المدرسة الجزائرية ، والتركيز على متعلمي السنتين الأولى والثانية (ابتدائي) لمعرفة مدى تحصيلهم لمهارات الوعي الصوتي، وتقديم أنشطة لتحليل صعوبات التعلم مع استخدام ما يلائم من أدوات وإجراءات حديثة ، وإعادة النظر في نصوص القراءة المتضمنة في الكتب المدرسية ، حيث يكون التركيز فيها على ترتيب منظومة الأصوات والتعرف على مخارجها وصفاتها بدقة ، وتقديم نماذج حقيقية للأداء الصوتي من خلال استخدام أجهزة صوتية تضمن النطق السليم وتتجنب التركيز على الأشكال الكتابية. Abstract: This research aims to reveal the reality of teaching linguistic sounds in the Algerian school, and focus on students of the first and second years of primary school to know the extent of their acquisition of phonemic awareness skills, and provide activities to analyze learning difficulties while providing them with appropriate tools and modern procedures, and repeating Looking at the reading texts included in school books, where the focus is on arranging the system of sounds and identifying their exits and qualities accurately, and providing real models of vocal performance through the use of audio devices that ensure proper pronunciation and avoid focusing on written forms.
الأصوات اللغوية؛ الوعي الصوتي؛ القراءة؛ المنطوق؛ المكتوب.
بوختالة ونيسة
.
ص 243-254.
عباس العشريس
.
ص 57-68.
خديجة بوساحة
.
أمينة زميت
.
ص 63-91.
بن عيسى مهدية
.
ص 177-195.
جعلاب نورالدين
.
ص 110-127.