المعيار
Volume 14, Numéro 1, Pages 1260-1268
2023-06-03

طريقة التدريس...بين الفلسفة التربوية التقليدية و الحديثة Teaching Method...between Traditional And Modern Educational Philosophy

الكاتب : حرير لزرق .

الملخص

الملخص: تعد طريقة التدريس ركنا هاما من أركان عملية التدريس، و التي لا يمكن أن يستغني عنها أو يغفلها أي معلم فحتى تنجح العملية التعليمية التعلمية ككل و تحقق ما هو مسطر لها من أهداف لابد من وجود طريقة تدريس مناسبة لترجمة محتويات المادة إلى سلوكيات ملاحظة لدى المتعلم. و ترتبط طريقة التدريس بالفلسفة التربوية التي ترتكز عليها فهناك طرائق تقوم على أساس مبادئ الفلسفة التربوية التقليدية، و التي تؤكد على دور المعلم، و طرائق أخرى تقوم على مبادئ الفلسفة التربوية الحديثة التي تؤكد على أهمية و دور المتعلم في العمل التعليمي ألتعلمي. الكلمات المفتاحية:الطريقة ،التدريس،فلسفة التربية. Abstract: The teaching method is an important pillar of the teaching process, which cannot be indispensable or overlooked by any teacher, so in order for the educational learning process to succeed as a whole and to achieve the goals that are underlined for it, there must be an appropriate teaching method to translate the contents of the subject into behaviours observed by the learner. The method of teaching is related to the educational philosophy on which it is based. There are methods based on the principles of traditional educational philosophy, which emphasize the role of the teacher, and other methods based on the principles of modern educational philosophy that emphasize the importance and role of the learner in the educational work of learning. Key Words:Method, teaching, education philosophy

الكلمات المفتاحية

الطريقة ،التدريس،فلسفة التربية ; Method, teaching, education philosophy