معارف
Volume 18, Numéro 1, Pages 968-985
2023-06-05

ماهية الثقافة العلمية ومتطلبات بناء الهوية العلمية لدى التلاميذ

الكاتب : مصداع صبرينة . معوش عبدالحميد .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة ماهية الثقافة العلمية ومتطلبات بناء الهوية العلمية لدى التلاميذ، وسبل ترسيخها لديهم. ذلك نظرا للأهمية البالغة لهذا الموضوع، خاصة إذا اعتبرنا أن الثقافة العلمية من أهم ركائز التلميذ لمجابهة متطلبات العصر، زيادة على تشكيل الهوية العلمية للتلميذ الجزائري لسد فجوة التواصل في ظل الانفتاح الذي يشهده العالم بأسره، ومحاولة استعمال العلم ومفاهيمه في حل المشاكل والأزمات المجتمعية، وهكذا تنمو المفاهيم العلمية للتلاميذ تدريجيا حتى تترسخ لديهم أمور مفيدة عن بيئتهم التي يعيشون فيها، بالإضافة إلى نموهم العقلي السوي والمتكامل. من هذا المنطلق تأتي هذه الورقة البحثية لتحاول معالجة موضوع الثقافة العلمية وماهيتها من خلال تناول تعريفات تخصها، وتفكيك مفاهيمها، بالإضافة إلى إبراز أسس التفكير لدى الأطفال واستغلال هذا التفكير لترسيخ مختلف المفاهيم العلمية المكتسبة. الكلمات المفتاحية: الثقافة، الثقافة العلمية، المفهوم العلمي، التلميذ. Abstract: This study aims to know the nature of the scientific culture and the requirements for building the scientific identity of the students, and ways to consolidate it among them. This is due to the great importance of this subject, especially if we consider that scientific culture is one of the most important pillars of the student to confront the requirements of the times, in addition to forming the scientific identity of the Algerian student to bridge the communication gap in light of the openness witnessed by the whole world, and try to use science and its concepts in solving societal problems and crises, and so on. The scientific concepts of the students gradually grow until they establish useful things about their environment in which they live, in addition to their normal and integrated mental development. From this point of view, this research paper attempts to address the issue of scientific culture and what it is by addressing its definitions, deconstructing its concepts, in addition to highlighting the foundations of children's thinking and exploiting this thinking to consolidate the various acquired scientific concepts.

الكلمات المفتاحية

الثقافة ; الثقافة العلمية ; المفهوم العلمي ; التلميذ