مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع
Volume 7, Numéro 2, Pages 218-236
2023-06-06

الفهم القرائي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي في ضوء متغيري (نوع القراءة والنص المقروء)

الكاتب : بن ندير الزهرة . حجاج عمر .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي في ضوء متغيري (نوع القراءة والنص المقروء)، باستخدام المنهج الوصفي، وتمثلت أدوات الدراسة في قائمة لمهارات الفهم القرائي واختبار لمهارات الفهم، وبعد التأكد من صدقها وثباتها طُبقت على عينة تكونت من (180) تلميذا من تلاميذ السنة الخامسة بمدينة متليلي، وتوصلت النتائج إلى: وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي تعزى لنوع القراءة لصالح القراءة الجهرية، ولنوع النص المقروء لصالح النص الأدبي، ولمستويات الفهم القرائي لصالح المستوى الحرفي، يليه المستوى الاستنتاجي فالمستوى النقدي، تم المستوى التذوقي وأخيرا المستوى الإبداعي. This study aimed to identify reading comprehension for the pupils of the fifth year in primary students in light of the variables (Reading type and text read), using the descriptive method the study tools consisted of a list of reading comprehension skills and a test of reading comprehension skills, after making sure of its validity and stability, it was applied on a sample consisting of (180) pupils from for the pupils of the fifth year in primary students in metlili city, the results revealed: There are statistically signifiant differences in the level of the reading comprehension skills of the fifth year primary students are attributed to the type of reading in favor of the oral reading, to the type of the read text in favor of the literary text, and to the reading comprehension levels in favor of the literal level, followed by the inferential level, the critical level, the taste level, and finally creative level

الكلمات المفتاحية

الفهم القرائي ; نوع القراءة ; نوع النص المقروء ; Reading Comprehension ; Reading type ; the type of read text