مجلة الحكمة للدراسات التربوية والنفسية
Volume 11, Numéro 2, Pages 22-36
2023-06-03

التضمينات السيكولوجية لعلم النفس الإيجابي و إشكالية الحد من اضطرابات التكيف في الوسط المدرسي. Psychological Implications Of Positive Psychology And The Problem Of Reducing Adjustment Disorders In The School Environment.

الكاتب : وزاني محمد .

الملخص

علم النفس الإيجابي هو تيار حديث جدا في علم النفس الذي أصبح يهتم ببناء أفضل الحالات في الحياة. و الغاية الرئيسية لعلم النفس ا إيجابي تتمثل في قياس و فهم ة بناء مكامن القوة ا إنسانية و فضائلها المدنية. وصولا إلى إرشادنا في تطوير الحياة الجيدة أو الطيبة.و لهذا تم الإستفادة منه في المقاربة الميدانية في كيفية تشخيص حالات من وجهة نظر القوة التي يمتاز بها الفرد و العمل على تعزيز إمكانيته لتفادي أوجه القصور المقصوذة للإطار المرضيالبحت.في هذه الورقة البحثية قمنا بتحليل محتوى من خلال مضامين علم النفس افيجابي و إسهاماته في الحد من الإضطرابات التكيف عند التلاميذ. Positive psychology is a very recent trend in psychologyة Who became concerned with building the best states in lif )Seligman, 199().The main goal of positive psychology is to measure, understand and build on human strengths and civic virtues.down to guiding us in developing the "good life, or the good life."Therefore, it was used in the field approach in how to diagnose cases from the point of view of the strength that characterizes the individual and work to enhance his capabilities to avoid the shortcomings that explain the purely pathological framework.In this research paper, we analyzed the content through the implications of positive psychology and its contributions in reducing adjustment disorders among students.

الكلمات المفتاحية

الإضطرابات ,علم النفس الإيجابي ,المقاربة , الصحة النفسية ,التكيف.