مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 7, Numéro 2, Pages 514-531
2023-06-01

التنمر الاجتماعي "المفهوم والتأسيسات العلمية السوسيولوجية الشارحة" Social Bullying: The Concept And The Explanatory Sociological Scientific Foundations

الكاتب : حاكم مليكة .

الملخص

ملخص:يهدف هذا البحث الى فهم التنمر-المضايقات- كظاهرة اجتماعية وارجاعها الى اصول تحليلها السوسيولوجي، لكون اهم خاصية لهذا السلوك هو رفض اندماج فرد ضمن مجموعة اجتماعية وبالأخص في الفضاءات المؤطرة(المدرسة، الجامعة، العمل...)، مع ممارسة شكل من اشكال الهيمنة التي تتم عن طريق العنف الرمزي عموما واللفظي بالأخص، ولهذا نفترض التأسيس النظري المتمركز في نظرية الهيمنة الاجتماعية لPierre Bourdieu بكل جزئياتها المفاهيمية(التمايز الاجتماعي، العنف الرمزي)، ولأجل هذا اعتمدنا على المنهج الاستفهامي compréhensive الذي يمكننا من خلاله اعادة بناء السلوك الاجتماعي المتمثل في التنمر بكل مراحله لفهمه وتفكيكه واعادته الى تأصيله الاجتماعي بالأخص، بالإضافة الى الاعتماد على منهج الاكتفاء بالذات لدى Bourdieu، معتمدة على الملاحظات والاستعانة على التقنيات الممكنة لذلك، بتطبيق على عينة عشوائية، بالإضافة الى تحليل المضمون لمجمل العبارات المستخدمة للتنمر سوسيولوجيا، وما توصلت اليه من خلال التحليل المبسط لهذا السلوك Abstract This research aims to understand bullying - harassment - as a social phenomenon and trace it back to the origins of its sociological analysis, because the most important characteristic of this behavior is the refusal to integrate an individual into a social group, especially in the framed spaces (school, university, work...), with the exercise of a form of domination Which is done through symbolic violence in general and verbal violence in particular, and for this we assume the theoretical foundation centered in the theory of social dominance of Pierre Bourdieu with all its conceptual parts (social differentiation, symbolic violence), and for this reason we relied on the comprehensive method through which we can rebuild the social behavior of bullying In all its stages to understand it, dismantle it, and return it to its social roots in particular, in addition to relying on Bourdieu's self-sufficiency approach, relying on observations and the use of possible techniques for that, by applying it to a random sample, in addition to analyzing the content of all the phrases used for bullying sociologically, and what I found through the simplified analysis of this behavior.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التنمر ؛المضايقة الاجتماعي ؛ التمايز الاجتماعي ؛العنف الرمزي ؛ الهيمنة الاجتماعية ؛اعادة انتاج المكانة ؛ المدرسة ؛اللغة فضاء العمل ؛Bourdieu Pierre ; Keywords: bullying; social harassment; social differentiation; symbolic violence; social domination; status reproduction; School; Language; Workspace; Pierre Bourdieu