مجلة دراسات وأبحاث اقتصادية في الطاقات المتجددة
Volume 10, Numéro 1, Pages 92-122
2023-05-15

صناعة المزايا التنافسية في المؤسسات الاقتصادية وفق منهج التسويق الداخلي – دراسة حالة لبعض المؤسسات المحلية بمدينة سطيف، الجزائر-

الكاتب : هباش فارس . بن سديرة عمار .

الملخص

إن المؤسسات الاقتصادية المعاصرة وبشتى أنواعها وتخصصاتها أصبحت تعمل جاهدة على البحث عن مختلف المداخل والاليات التي تتيح لها التميز والبقاء في السوق، وهذا جراء التنامي المتزايد لظاهرة المنافسة. ومن ثم فإن صناعة المؤسسات الاقتصادية المعاصرة للمزايا التنافسية أصبح توجها ضروريا وحتميا لبقائها واستمرارها في السوق، وعليه فإن سياسات التسويق الداخلي الذي يعتبر أحد التوجهات والمداخل الحديثة للتسويق تعتبر أحد المرتكزات والروافد المتميزة في بناء وصناعة مزايا تنافسية مستدامة. وانطلاقا من الدراسة الميدانية التي أجريت على بعض المؤسسات الاقتصادية بمدينة سطيف فقد أكدت نتائجها أن تبني واعتماد هذه المؤسسات على اليات وسياسات التسويق الداخلي قد ساهم وبشكل واضح في صناعة العديد من المزايا التنافسية التي تعتبر أحد المرتكزات القوية في بقاء واستمرار هذه المؤسسات في الأسواق التي تنشط فيها من خلال المحافظة وتطوير حصصها السوقية من جهة، ومواجهة منافسيها من جهة أخرى. The contemporary economic institutions and their various types and disciplines are working hard to search for various approaches and mechanisms that allow them to excel and stay in the market, and this is due to the continuous growth of the phenomenon of competition. Therefore, the industry of contemporary economic institutions of competitive advantages has become a necessary and inevitable trend for its survival and continuation in the market, and therefore the internal marketing policies, which is one of the trends and approaches to modern marketing is one of the pillars and the tributaries in building and industry sustainable competitive advantages. Based on the field study conducted on some economic establishments in Setif, the results confirmed that the adoption of these institutions on the mechanisms and policies of internal marketing has clearly contributed to the industry of many competitive advantages, which is one of the strong pillars in the survival and persistence of these institutions in the markets in which it is active Through maintaining and developing its market shares on the one hand, and confronting its competitors on the other.

الكلمات المفتاحية

التسويق ; التسويق الداخلي ; صناعة المزايا التنافسية