سلسلة الأنوار
Volume 13, Numéro 2, Pages 457-474
2023-05-20

الإنسان الفائق من نيتشه إلى فلاسفة ما بعد الإنسانية

الكاتب : عليوة عبد الغاني .

الملخص

تهدف ورقتنا البحثية هذه إلى إبراز التحولات الكبرى التي شهدتها حياة الإنسان، وذلك من خلال مسار تطور فيه حلمه بظهور الإنسان الأعلى، فكان الشرق من أكثر الناس إيماناً به، لإيمانهم بالأنبياء الذين هم صورة كاملة لهذا الإنسان المأمول، في الوقت الذي كان فيه الأوروبيون منغمسون في دراسة الحياة الواقع، ونسوا الإنسان الكامل، حتى جاء نيتشه Nietzsche (1844- 1900) في مطلع العصر الراهن، حيث بشر بموت الإله وأعلن عن ضرورة إحلال محله الإنسان الأعلى Le Surhomme، وذلك في كتابه "هكذا تكلم زارادشت"، وكانت قد ذاعت في الفكر الأوروبي نظرية النشوء والارتقاء، فالانتخاب الطبيعي لداروين والتي تأثر بها نيتشه نفسه، حلم هذا الأخير ومن خلال هدمه لكل المركزيات الغربية في مشروعه الفلسفي، وتحطيمه للقيم السائدة والتي كانت من وضع الإنسان الارتكاسي، بتجاوز الإنسان لوضعه والارتقاء بنفسه إلى مرتبة من التفوق، وذلك بمجموعة من الصفات التي لا بد منها ( القوة والشجاعة، الرجولية والإقدام..)، في الوقت ذاته ينبغي للضعيف تسليم نفسه للموت، لأنه لا مكان له في الحياة، والإنسان الذي ينشده نيتشه أرضياً لا روحانياً، لقد كانت فلسفة نيتشه منعطفاً حاسماً في تاريخ الفكر الفلسفي الغربي. يبدو أن التطورات العلمية (البيوطبية)، وبروز الثورة البيوتكنولوجيا اليوم، شكلت تحدياً حقيقياً لبلوغ صورة هذا الإنسان المأمول الذي تحلم به البشرية جمعاء، خاصة في ظل تقنيات الاستنساخ، والهندسة الوراثية، واليوجينيا (تحسين النسل)، فالذكاء الاصطناعي، وتكنولوجيا النانو وغيرها، حيث ساهمت في انبثاق منظور فلسفي جديد يدعى بحركة ما بعد الإنسانية، أو الإنسانية المتجاوزة، وهي فلسفة تبنتها نخبة من العلماء والفلاسفة أمثال (ألدوس هوكسلي، أوبراي دوغراي، بيتر هيونس، نك بوستروم، رايمند كرزول الذي تنبأ بنمو متزايد في مجال البيو-تكنولوجي، والنانو-تكنولوجي، والذكاء الاصطناعي، وذهب إلى أننا سندخل في حقبة التكنولوجيا الفردانية سنة 2045)، وتدعمها حكومات مثل (الحكومة الصينية، والحكومة الأمريكية)، نخبة فرضت نفسها لتعزيز القدرة الإنسانية، وإلغاء كل ما هو غير مرغوب فيه، وذلك بإدخال تحسينات وتعديلات على الإنسان، بالتحويرات الجينية والتعديلات الوراثية، لم يقف هذا المشروع في معالجة الأمراض، أو تحسين التشوهات الخلقية، بل تجاوز ذلك إلى حد محاربة الشيخوخة، وإدخال تحسينات لإطالة عمر الإنسان، وتحدي الموت، أملاً في الخلود. مشروع استثمرت فيه شركات كبرى مثل (MICROSOFT) بملايير الدولارات. لكن المثير للتساؤل هو؛ هل بطموحات العلم المعاصر بإمكاننا أن نصبح بشراً بقوة خارقة؟ هل نبقى بشرا أصلاً، أم نصبح مجرد آلات تخلو من إنسانية الإنسان؟، هذا دليل لإثارة الموضوع لمشكلات أخلاقية جمة، وأزمة إنسانية، تغرق البشر في وحل العلم. Our research paper aims to highlight the major transformations in human life, through a path in which his dream of the emergence of the supreme human being developed. The study of real life, and they forgot the perfect man, until Nietzsche (1844-1900) appeared at the beginning of the current era, when he preached the death of God and declared the need to replace him with the supreme human, Le Surhomme, in his book “Thus Spoke Zarathustra”, and it had spread in thought The European theory of evolution and evolution, the natural selection of Darwin, which was influenced by Nietzsche himself, the dream of the latter and through his demolition of all Western centers in his philosophical project, and his destruction of the prevailing values, which were the position of the reactive man, by transcending his condition and raising himself to a rank of superiority, with a set of indispensable qualities (strength, courage, manliness and daring..), at the same time the weak should surrender himself to death, because there is no place For him in life, and for the human being whom Nietzsche seeks on the ground, not spiritually. Nietzsche's philosophy was a decisive turning point in the history of Western philosophical thought. It seems that scientific (biomedical) developments, and the emergence of the biotechnology revolution today, have posed a real challenge to achieving the image of this hopeful human that all mankind dreams of, especially in light of cloning techniques, genetic engineering, eugenics (eugenics), artificial intelligence, nanotechnology and others, where It contributed to the emergence of a new philosophical perspective called posthumanism, or transcendental humanity, a philosophy adopted by elite scientists and philosophers such as (Aldous Huxley, Aubrey Dugray, Peter Huness, Nick Bostrom, Raimund Krzoll, who predicted an increasing growth in the field of bio-technology and nano Technology, and artificial intelligence, and he argued that we will enter the era of individual technology in the year 2045). It is supported by governments such as (the Chinese government and the American government), an elite that imposed itself to enhance human capacity, and eliminate everything that is unwanted, by introducing improvements and modifications to humans, through genetic modifications and genetic modifications. This project did not stop at treating diseases, or improving congenital malformations. Rather, it went beyond that to the extent of fighting aging, making improvements to extend human life, and defying death, in the hope of immortality. A project in which major companies such as Microsoft have invested billions of dollars. But the question is; With the aspirations of contemporary science, can we become human beings with superpowers? Do we remain human in the first place? Or do we become mere machines devoid of human humanity?

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية الإنسان الأعلى ما بعد الإنسانية البي ; تكن ; ل ; جيا الذكاء الاصطناعي الي ; جينيا الأزمة الأخلاقيات الجديدة ; Keywords superhuman Transhumanism ; Biotechnology ; artificial intelligence ; eugenics ; crisis ; new ethics