مجلة القرطاس للعلوم الإقتصادية والتجارية
Volume 2, Numéro 2, Pages 52-72
2022-12-31

تأثير استراتيجيات استهداف السوق في تحقيق الميزة التنافسية لمنظمات الاعمال

الكاتب : أ.د. معتز سلمان عبد الرزاق .

الملخص

تناولت الدراسة استهداف السوق وتأثيرها في تحقيق الميزة التنافسية ونستخلص من خلال الدراسة ان استهداف السوق من المواضيع المهمة التي تلقى الاهتمام وذلك لأهميتها للمنظمات لتحقيق اهدافها دراسة السوق من خلال بحوث السوق ومعرفه احتياجات المستهلكين ورغباتهم ودراسة المنافسين واستغلالها الفرص التسويقية وتركز جهود المنظمة وعدم تشتتها واستغلالها موارد المنظمة المادية والبشرية والاستجابة الفعالة لرغبات المستهلكين وتجزئه السوء الى مجامع صغيره من الزبائن الذين لديهم حاجات لإشباعها والتركيز على هذه الحاجات من خلال ترتيب منتج لينقل مكانا مميزا ومرغوبا في اذهان المستهلكين المستهدفين وهناك علاقه وثيقه بين استهداف في السوق في تحقيق الميزة التنافسية عندما يكون توجه المنظمة نحو معلومات عن السوق وعن الزبائن والمحيط بها بالمنظمة لمواجهه التغيرات المستمدة والتحديات التي تواجهها واتخاذ الاجراءات لمواجهه هذه التحديات من خلال ستراتيجية مدروسة. Abstract The study dealt with targeting the market and its impact on achieving competitive advantage . We conclude from the study that targeting the market is one of the important topics that receive attention due to its importance for organizations to achieve their goals after studying the market through market researches, knowledge of consumers ' needs and desires, studying competitors, exploiting marketing opportunities, concentrating the organization's efforts, not dispersing it, and exploiting physical and human resources of organization, and effective response to the desires of consumers . And dividing the market into small groups of customers who have needs to satisfy them and focusing on these needs by arranging a product to occupy a distinct and desirable place in the minds of target consumers . There is a close relationship between targeting the market in achieving competitive advantage when the organization's orientation is towards collecting information about the market, customers and the environment surrounding the organization to face the continuous changes and challenges it faces and taking measures to confront these challenges through a well - studied strategy Keywords: market، knowledge، business organizations.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: السوق، الميزة التنافسية، منظمات الاعمال