مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية
Volume 11, Numéro 1, Pages 334-348
2023-05-16

قراءة في محددات الفشل التربوي في المدرسة الجزائرية –الغش المدرسي نموذجا-

الكاتب : بوهريرة أبو الفتوح .

الملخص

يحظى كفاءة النظام التربوي باهتمام كبير من قبل الباحثين في ميدان السوسيولوجيا، الذين حاولوا ان يؤسسوا لعدة مقاربات معرفية قادرة على فهم طبيعته تمهيد للكشف عن مختلف التحديات التي تعترضه، وخاصة تلك المتعلقة بجوانب الهدر المدرسة ولعل أكثرها شيوعا هو الغش في الوسط المدرس، فعلى الرغم من أن هذه الظاهرة ليست جديد على النظم التربوية في مختلف مجتمعات العالم، إلا أن تطورها بشكل مقلق جنب إلى جنب مع معالم وصور الحداثة أصبح تهديد لمخرجات هذا الأنظمة التربوية، والتي ينظر إليها على انها حجر بناء أي تنمية في أي مجتمع كان. وعليه فإننا كباحثين سنحاول في هذا المقال استقراء ظاهرة الغش في المدرسة الجزائرية ضمن رؤيا سوسيو-تربوية، موضحين بذلك سياقها الإبستيمولوجي ومحدداتها وابعاده التربوية ضمن المجال السوسيولوجي الذي يعيشه التلميذ اليوم، تمهيدا للوقوف على أسبابها وأثارها على الفضاء العام الذي يشكل الرهانات والتحديات التي يوجهها النظام التربوي الجزائري اليوم. The efficiency of the educational system is of great interest to researchers in the field of sociology, who have tried to establish several cognitive approaches capable of understanding its nature to pave the way for revealing the various challenges facing it, especially those related to aspects of school waste, perhaps the most common of which is cheating in the teaching environment, although this phenomenon is not new to educational systems in various societies of the world, but its worrisome development side by side with the features and images of modernity has become a threat to the outputs of this educational systems, which is seen as the building block of any development in any society. Therefore, as researchers, in this article we will try to extrapolate the phenomenon of cheating in the Algerian school within a socio-educational vision, explaining its epistemological context, its determinants and its educational dimensions within the sociological field that the student lives today, in preparation for identifying its causes and effects on the public space, which constitutes the stakes and challenges faced by the Algerian educational system today.

الكلمات المفتاحية

الفشل التربوي ؛ الغش المدرسي ؛ النجاح المدرسي ؛ المدرسة ؛ التلميذ