مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 9, Numéro 1, Pages 194-206
2023-05-14

قلق الامتحان وعلاقته بالصلابة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية

الكاتب : جمال رحماني . صليحة فتال .

الملخص

هدفت هذه الدراسة التعرف على العلاقة بين قلق الامتحان ومستوى الصلابة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، وتحقيقا لأغراض الدراسة تم تطبيق مقياس قلق الامتحان لسارسون، ومقياس الصلابة النفسية من إعداد الباحث (عماد، محمد أحمد مخيمر (2002)). على عينة من طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة البويرة مكونة من (80) طالب وطالبة، وبعد تفريغ البيانات ومعالجتها إحصائيا باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية (spss) توصلنا إلى النتائج التالية: - توجد علاقة ارتباطيه بين قلق الامتحان ومستوى الصلابة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قلق الامتحان لدى عينة الدراسة تبعا لمتغيرات الدراسة (الجنس والتخصص الدراسي). - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الصلابة النفسية لدى عينة الدراسة تبعا لمتغيرات )الجنس والتخصص الدراسي) Abstract: This study aimed to identify the relationship between exam anxiety and the level of psychological toughness of high school students, and for the purposes of the study, the Sarson test anxiety scale was applied, and the psychological toughness scale prepared by the researcher (Imad, Muhammad Ahmad Mukhaimer (2002)). On a sample of students of the Faculty of Humanities and Social Sciences at the University of Bouira consisting of (80) students, and after unpacking the data and processing it statistically using the statistical package (spss) program, we reached the following results: - There is a correlation between test anxiety and the level of psychological toughness of secondary school students - There are statistically significant differences in the level of exam anxiety among the study sample according to the study variables (gender and academic specialization). - There are statistically significant differences in the level of psychological toughness of the study sample depending on the variables (gender and academic specialization) Key words: Exam Anxiety; Psychological Stiffness; Students; Secondary School

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: قلق الامتحان؛ الصلابة النفسية؛ تلاميذ؛ المرحلة الثانوية.