Revue des Economies financières bancaires et de management
Volume 12, Numéro 1, Pages 514-532
2023-04-30

دور المناخ التنظيمي في تفعيل التعليم الالكتروني بكلية العلوم الاقتصادية جامعة الأغواط

الكاتب : بوداود فاطيمة الزهرة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة لمعرفة دور بعض مكونات المناخ التنظيمي في تفعيل عملية التعليم الالكتروني بكلية العلوم الاقتصادية جامعة الأغواط من خلال توزيع استبيان إلكتروني على أساتذة الكلية. وتوصلت الدراسة إلى أن المناهج وخدمات الدعم التعليمية، وتكنولوجيا الاعلام والاتصال، لها أثر في عملية التعليم الالكتروني بالكلية من وجهة نظر أساتذتها ، في حين أن القيادة والممارسات الادارية، والتدريب والتكوين، ليس لها أثر في عملية التعليم الالكتروني بالكلية. This study aimed to know the role of some components of the climate in activating the e-learning process at the Faculty of Economics, Laghouat University, by distributing an electronic questionnaire to the faculty of the faculty. The study concluded that the curricula and educational support services, information and communication technology, have an impact on the e-learning process in the college from the point of view of the college professors, while leadership and administrative practices, training and training, have no impact on the e-learning process in the college.

الكلمات المفتاحية

التعليم الالكتروني، المناخ التنظيمي، كلية العلوم الاقتصادية جامعة الأغواط