المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 6, Numéro 2, Pages 642-658
2023-04-30

دراسة مقارنة في معجم كتاب اللّغة العربية " كتاب اللّغة العربية للسّنة الأولى متوسط الجيل الأول والثّاني نموذجا" A Comparative Study In The Linguistic Lexicon Between The Two Arabic Language Books, First And Second Generation

الكاتب : ريحاني زينب .

الملخص

يعدّ الكتاب المدرسي وسيلة تعليمية هامة و ركيزة يعتمد عليها المعلم والمتعلم، فلكل مادة كتاب مدرسي خاص بها يحوي مجموعة من التّعلمات و مختلف الكفاءات . ولقد اخترنا كتاب اللّغة العربية للسّنة الأولى متوسط موضوعا للدّراسة؛ حيث سلطنا الضّوء على محتوى من محتوياته وهو: المعجم المرفق بنصوصه، وتهتم هذه الدّراسة بمدى دقة الشّرح الوارد فيه، وهذا بمقارنة محتوى معجم كتاب اللّغة العربية للسّنة الأولى متوسط الجيل الأول بمحتوى نظيره من الجيل الثّاني للنّصوص نفسها. والغاية من هذه الدّراسة الوصول لمعرفة الأسس والمعايير المعتمدة في وضع هذا المعجم ، فما هي أوجه الشّبه والاختلاف؟ ما هي مرجعية تحديد الكلمات المشروحة؟ ما نوع الشّرح المعتمد أهو لغوي أو سياقي ؟ و أيّ الكتب يحمل معجمه شرحا أدق؟ ومن أبرز ماخلصنا إليه أن كل معجم تناول:1- شرح بعض المفردات السّهلة وأغفل شرح الصّعبة. 2- اختلاف في اختيار الكلمات المشروحة للنّص نفسه. ولإفادة المتعلم نرى: وجوب الاهتمام بشرح المفردات و العبارات التّي تفوق مستوى إدراك المتعلم وعدم مطالبته بشرحها . وضرورة إيلاء أهمية كبرى لهذا المعجم قبل اعتماده في المنهاج. The textbook is an important tool, it containing a diverse set of learning tools and skills. The first year Arabic language book in intermediate level, has been chosen as the subject of study; where we emphasized on the dictionary as a tool attached to the content of its texts, and this study is interested in the accuracy of the explanation that it contains, and this by comparing the content of the dictionary of the Arabic language book for the first year in the medium level, of the first generation, with that of the second up graded generation curriculum of the same texts. The aim of this study is to discover the basis and criteria adopted in the elaboration of this lexicon, so what are the similarities and differences? What is the reference for identifying the annotated words? What type of explanation is adopted - linguistic or contextual? Which books have a more precise explanation of its dictionary? Among the most striking findings we concluded was that each dictionary dealt with: 1- The explanation of some of the easy vocabulary and neglected the explanation of the more difficult ones. 2- A difference in the choice of words annotated for the same text. In order to benefit the learner, we need to omit vocabulary and phrases that are beyond the learner's level of awareness and not asking the pupil to explain them.

الكلمات المفتاحية

معجم،كتاب اللغة العربية، السّنة الأولى، الجيل الأول و الثاّني ; Dictionary; Arabic book; The first and second generation.