أبعــاد
Volume 10, Numéro 1, Pages 241-258
2023-05-05

تصورات التلميذ للمدرسة و علاقتها بالعمالة في وسط الأطفال (دراسة ميدانية بمدينة وهران)

الكاتب : كبداني خديجة .

الملخص

ملخص: يشكل موضوع الدراسة القاعدة الأساسية في حياة الطفل، فالمدرسة كفضاء مفتوح على كل التصورات وأهمها النجاح، المستقبل و الاستقرار تتأثر بمتغيرات عديدة أهمها التنشئة الاجتماعية التي يتلقاها الطفل في الأسرة و الشارع و التي تشكل المراجع الأساسية بالنسبة اليه وتساعده على تنمية شخصيته على المستوى النفس-حركي, المعرفي و العلائقي. فتصور الطفل للمدرسة يبقى مرتبطا بهذه المؤسسات الاجتماعية التي تؤثر فيه و يؤثر فيها، كونها تعمل على ايقاظ فضوله المعرفي واكتساب سلوكات متكيفة و ملائمة في المجتمع. ان موضوع الدراسة انطلق من اشكالية أساسية تمحورت حول علاقة ما تحمله تصورات تلاميذ المرحلة الابتدائية للمدرسة و كذا أهمية الدراسة في حياتهم بالإقبال الكبير على عالم أكبر من سنهم، براءتهم وعفويتهم ألا و هو عالم الشغل. كما ركزت على التصورات، كونها هي التي تساعد على اعطاء مفاهيم خاصة لمختلف المعطيات، بحيث أن التعرف على تصورات التلميذ و هو في بداية مشواره الدراسي تجعلنا تدريجيا نقترب من المشكل ونتعرف على حيثياته. ان الأهداف الرئيسية التي انطلقت منها الدراسة لتناول موضوع العمالة في وسط الأطفال تتمثل في محاولة الربط بين كل الأطراف الفاعلة و المهمة في حياة الطفل و التي من شأنها التأثير على تصوراته وأفكاره (الأسرة المدرسة و الشارع). Abstract : The subject of the study constitutes the foundation of a child's life. School as an open space to all perceptions, the most important of which are success, future and stability, is affected by many variables, particularly the socialization that the child receives from the family and outdoor, and which establishes for him the basic references which help him to develop his personality on the psychological, cognitive and relational level. The child's perception of school remains linked to the social institutions that affect and influence him, because they work to arouse his cognitive curiosity and help him to acquire adaptive and appropriate behaviors in society. The subject of the study started from a fundamental problem centered on the relationship between what is contained in the perceptions of elementary students of their school, as well as the importance of studying in their lives, at the high demand of 'a world older than their age, their innocence and their spontaneity. This world is that of work. He also focused on these perceptions, because they are the ones that help in the elaboration of the concepts particular to the different data, so that knowing the perceptions of the student while he is at the beginning of his schooling, gradually makes us address the problem and know its reasons. The main objectives of the study to address the issue of employment among children are to try to connect all the important actors in the life of the child that would influence his perceptions and ideas (family, school and the street).

الكلمات المفتاحية

الأسرة ; المدرسة ; التنشئة الاجتماعية ; الشارع ; التعليم ; words ; family ; school ; socialization ; education ; perceptions