مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 12, Numéro 1, Pages 261-296
2023-03-28

فاعلية تدريس وحدة الهندسة والاستدلال المكاني باستخدام السبورة التفاعلية في تنمية التفكير البصري والتحصيل لدى طلاب الصف الثاني المتوسط بمدينة بريدة

الكاتب : الدريويش سعود .

الملخص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية تدريس وحدة الهندسة والاستدلال المكاني باستخدام السبورة التفاعلية في تنمية التفكير البصري والتحصيل لدى طلاب الصف الثاني متوسط بمدينة بريدة، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05 ≥ α) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبارين لصالح التطبيق البعدي، ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05 ≥ α) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبارين لصالح طلاب المجموعة التجريبية، ووجود علاقة دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05 ≥ α) بين درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي للاختبارين. وأوصت الدراسة بتوفير سبورة تفاعلية في الصفوف الدراسية مما تعطي فرصة للطالب وللمعلم بتطوير أدائهم، وعقد دورات وورش تدريبية للطلبة وللمعلمين لرفع كفاءتهم باستخدام السبورة التفاعلية، وإجراء دراسات في مواضيع أخرى في الرياضيات وعلى عينات أكبر. The study aimed to reveal the effectiveness of extent in teaching the unit of Geometric Relationships and Spatial Reasoning using Smart Board to develop the visual-thinking and the achievement of the second intermediate class in Buraydah cityThe study found that there are statistically significant differences at the level (α≤0.05) among the average scores of the experimental group students in the pre and post applications of the two tests in favor of the post application. and found that there are statistically significant differences at the level (α≤0.05) among the average scores of students of the experimental and standard groups in the post application of the two tests in favor of the experimental group students. and found that there is a statistically significant relationship at the level (α≤0.05) among the scores of the experimental group students in the post application of the two tests. The study recommended: provide smart board in the classroom, which gives the opportunity for the student and the teacher to develop their performance, and holding courses and workshops for students and teachers to raise their efficiency using the smart board, conduct studies in other subjects in mathematics and on larger samples.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: السبورة التفاعلية، التفكير البصري، التحصيل. ; Keywords: interactive whiteboard, visual thinking, achievement.