مجلة الدراسات المالية والمحاسبية والإدارية
Volume 4, Numéro 1, Pages 796-809
2017-06-01

مبدأ العلانية في الصفقات العمومية The Principle Of Publicity In Public Deals

الكاتب : لكصاسي سيد أحمد .

الملخص

يعتبر مبدأ العلانية في الصفقات العمومية القاعدة الجوهرية في هذا المجال فهي المبدأ الأول و الذي يضع باقي المبادئ موضع لتطبيق الفعلي، فالعلانية هي التي تؤدي إلى إثارة الشفافية ضمن مناخ المساواة و المنافسة، و اهتمت اغلب التشريعات بهذا المبدأ من خلال سن مختلف القوانين المنظمة له و سنحاول في هذه الدراسة الوقوف على أهم عناصر مبدأ العلانية بداية من الإعلان و خصائصه مرورا بضبط دفتر الشروط بالإضافة إلى تحقيق علنية إجراءات الصفقة لتلافي الآثار المترتبة على الإخلال بهذه الإجراءات، و كل ذلك من اجل خلق جو من الشفافية و المساواة مما يطمئن المتنافسين ويحثهم على المشاركة من جهة، ومن جهة أخرى تنجح الإدارة العامة في الحصول على عروض تنافسية لاختيار أقلها وبهذا تحقق مسعى الحفاظ على المال العام . The principle of publicity in public deals and affairs is crucially important. It is the first principle which puts other principles to actual execution. It is publicity that promotes transparency and the atmosphere of equality and competition. Most legistlations have given great importance to this principle through enacting different laws that organize it. In this study we will try to shed light on the major components of the principle of publicity, ranging from the announcement and its characteristics up to the Conditions document, in addition to the necessity of publicizing the procedures of the deal to avoid the negative effects that may result in from their transgression. The aim of all this is to create an environment of transparency and equality that puts the competitors at ease and encourages them on the one hand, and help the general administration obtain competitive offers to chose the most convenient among which. As such, the protection of public fund can be realized.

الكلمات المفتاحية

الصفقات العمومية، مبادئ الصفقات العمومية، مبدأ العلانية في لصفقات العمومية، الإعلان. Public deals and affairs, Principles of public deals, The principle of publicity in Public deals, advertising.