مجلة الدراسات المالية والمحاسبية والإدارية
Volume 4, Numéro 1, Pages 525-541
2017-06-01
الكاتب : يحياوي نعيمة . شوشان سهام .
تعتبر المعرفة وتطبيقاتها من أبرز التحديات التي تواجه المنظمات والموسومة خاصة بتلاحق الإبداعات في مختلف المجالات، إذ أن الإبداع عند الأفراد يقوم أساسا على المعرفة السابقة لهم وتبادل الأفكار والخبرات فيما بينهم ومن ثم توزيعها على مختلف المستويات الإدارية، ولذلك نهدف من خلال هذه الدراسة إلى التعرف على دور عمليات إدارة المعرفة في بناء وتطوير قيادة مبدعة بمجمع كوندور- برج بوعريريج-، ومن أجل الوصول لأهداف البحث تم استخدام منهج دراسة الحالة المدعم باستبانة وزعت على عينة من الإطارات بالشركة، وقد تم التوصل من خلال هذه الدراسة إلى نتائج تحقق أغلب فرضيات الدراسة والتي تؤكد وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين عمليات إدارة المعرفة بمختلف أبعادها (توليد المعرفة، خزن المعرفة، توزيع المعرفة وتطبيق المعرفة) والقيادة المبدعة. Knowledge and applications of the most prominent challenges facing organizations and special tagged following creations in various fields, as creativity at individuals based mainly on previous knowledge and the exchange of ideas and experiences among themselves and then distributed to the various administrative levels, Where the aim through the study to identify the role of the Process of Knowledge Management and developing creative leadership compound of the Condor - Bordj Bou Arreridj Compound, in order to reach the objectives of the search has been using the case has been using the case study approach supported by identifying distributed on a sample of managers of the company reached during the study to the results achieved most of the hypotheses of study which confirms a relationship of statistical significance between Process of Knowledge Management in its various dimensions(Generating knowledge, store of knowledge, distribution of knowledge, application of knowledge) and creative leadership.
Generating knowledge, store of knowledge, distribution of knowledge, application of knowledge, creative leadership. توليد المعرفة، خزن المعرفة، توزيع المعرفة، تطبيق المعرفة، القيادة المبدعة.
كهينة رشام
.
أحمد جميل
.
ص 245-256.