مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 7, Numéro 1, Pages 425-437
2023-04-15

علاقة التنمر الإلكتروني بدافعية الإنجاز لدى تلاميذ الثانويات (دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ سنة أولى ثانوي بمدينة تلمسان)

الكاتب : لعريبي سارة . رريب الله محمد .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين التنمر الإلكتروني والدافعية للإنجاز لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي بمدينة تلمسان، وكذلك الكشف عن الفروق بين الجنسين في كل من متغيرات الدراسة، حيث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي على عينة قوامها (60) تلميذ وتلميذة، وطبق عليهم مقياس التنمر الإلكتروني ومقياس الدافعية للإنجاز، وبعد عرض ومناقشة وتحليل النتائج باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة وباستخدام برنامج الحزمة الإحصائية (spss)، أسفرت النتائج إلى: توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التنمر الإلكتروني و الدافعية للإنجاز لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي بمدينة تلمسان، توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التنمر الإلكتروني لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي بمدينة تلمسان تبعا لمتغير الجنس لصالح الذكور، توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الدافعية للإنجاز لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي بمدينة تلمسان تبعا لمتغير الجنس لصالح الذكور. The current study aimed to find out the relationship between cyberbullying and achievement motivation among first-year secondary school students in Tlemcen, as well as detecting gender differences in each of the study variables, where the descriptive analytical approach was used on a sample of (60) male and female students, and applied to them The cyberbullying scale and the achievement motivation scale. After presenting, discussing and analyzing the results using appropriate statistical methods and the statistical package program (SPSS), the results revealed the following: There is a statistically significant correlation between cyberbullying and achievement motivation among first year secondary school students in Tlemcen. There are statistically significant differences in the level of cyberbullying among first year secondary school students, according to the gender variable in favor of males. There are statistically significant differences in the level of achievement motivation among third-year secondary school students in Tlemcen, according to the gender variable in favor of males.

الكلمات المفتاحية

التنمر الالكتروني ; الدافعية للإنجاز ; تلاميذ سنة أولى ثانوي ; مدينة تلمسان ; cyberbullying ; achievement motivation ; students ; first year secondary students ; the city of Tlemcen