الممارسات اللّغويّة
Volume 14, Numéro 1, Pages 129-153
2023-04-20
الكاتب : عبد الغني لبيبات .
تهدف هذه الدّراسة إلى تقديم واقتراح جملة من الآليات المنهجيّة والاستراتيجيّات التي يمكن استثمارها في نشاط المطالعة الموجّهة قصد تنمية مهارتين مهمّتين هما: مهارة القراءة الإبداعيّة ومهارة التّعبير الإبداعي، وكانت الفئة المعنيّة بالدراسة هي تلاميذ السّنة الأولى ثانوي – جذع مشترك آداب- من خلال كتاب اللّغة العربيّة لهذا المستوى ومن خلال نصّ المطالعة الموجّهة "المواجهة" لجميلة زنير المقرّر ضمن الوحدة التّعليميّة التّاسعة، و يجدر بالأقطاب الأساسيّة في العملية التّعليميّة التعلّمية الوعي بأنّ هدف المطالعة الموجّهة لم يعد مقتصرا على تزويد المتعلّم برصيد معرفي وحصيلة ثقافيّة معتبرة، بل يتجاوز ذلك إلى تنمية مهارة القراءة الإبداعيّة التي يصل فيها المتعلّم إلى درجة عالية من التّحليل والتّفكير، وكذلك تنمية مهارة التّعبير الإبداعي الذي يتحوّل فيه التّلميذ من مجرّد متلق سلبيّ للمعرفة إلى منتج فعّال يحاكي النّصوص المقروءة ويسعى إلى تجاوزها أسلوبا وفكرة وخيالا وإبداعا. : This study seeks to present and propose a set of methodological mechanisms and strategies that can be invested in a guided reading activity to develop two important skills: The creative reading skill and creative writing skill, The study Category was The Secondary First Year-literary Stream-Students, through the book oft he Arabic language of this level and through the text of "Almouajaha" by Djamila Zennir which is in the ninth unit, it should be the main poles in the teaching- learning process be aware that the goal of guided reading is not limited to providing the learner with a knowledge and significant cultural outcome; it goes beyond that to developing creative reading skill in which the learner reaches a high degree of analysis and thinking, as well as developing creative writing skill, in which the student turns from a passive recipient of knowledge to an effective producer that can simulate the read texts and seeks to transcend them in terms of style, idea, imagination and creativity.
المطالعة الموجّهة؛ آليات؛ استراتيجيّات؛ القراءة الإبداعيّة؛ التّعبير الإبداعي. ; Guided reading; Mechanisms; Strategies; Creative Reading; Creative Writing.
عبد الغني لبيبات
.
ص 472-514.
عبد الغنّي لبيبات
.
ص 201-219.
عبد الحميد عطاالله
.
ص 240-257.
وعزيب سميرة
.
ص 263-279.
معزوزن سمير
.
معزوز عبد الحليم
.
ص 99-110.