المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 10, Numéro 1, Pages 543-560
2023-03-31

أنشطة العلاقات العامة الرقمية عبر صفحات الفايسبوك-الرعاية الرياضية أنموذجا. -دراسة تحليلية للصفحة الرسمية لمؤسسة موبيليس. Digital Public Relations Activities Through Facebook Pages-sports Sponsorship Model Analytical Study Of The Official Page Of The Mobilis Foundation

الكاتب : كانون هاجر . أوهايبية فتيحة .

الملخص

اتخذت العلاقات العامة في المرحلة الجديدة التي شهدها حقل الإعلام والاتصال نمطا جديدا لها في اعتماد أنشطتها على مواقع التواصل الاجتماعي، إذ وفرت أنشطة العلاقات العامة الرقمية للمؤسسات نقلة نوعية في عالم الاتصال والتواصل والترويج لمنتجاتها وخدماتها، وللغوص في هذا الموضوع ومن أجل التعرف على كيفية ممارسة أنشطة العلاقات العامة الرقمية عبر موقع الفايسبوك تمحورت مشكلة هذه الدراسة في الإجابة على التساؤل التالي: ما هي أنشطة العلاقات العامة في صفحة الفايسبوك الرسمية لمؤسسة موبيليس؟وفي محاولة منا لجمع البيانات في الميدان تم اختيار منشورات مؤسسة موبيليس عبر موقع الفايسبوك مجتمع الدراسة المتاح، وذلك باستخدام أسلوب الحصر الشامل للمنشورات خلال شهري نوفمبر وديسمبر 2021 نظرا لاحتواء هذه الأشهر على مناسبة دولية(كأس العرب)، أظهرت الدراسة تنوع وتعدد الاستراتيجيات الاتصالية التي توظفها المؤسسة. Public relations have taken a new pattern in the new phase witnessed by the field of media and communication. Indeed, they relied on their activities on social networking sites, Indeed, the activities of digital public relations provided institutions with a qualitative leap in the world of communication and promotion of their products and services. In order to identify how to practice digital public relations activities through facebook, the problem of this study focused on answering the following question : what are public relations activities on the official facebook page of mobilis foundation ? In an attempt to collect data in the field, mobilis foundation’s publications were selected via facebook, the available study community, using the comprehensive inventory method for publications during the months of November and December 2021 due to the fact that these months contain an international event(the Arab Cup), the study showed the diversity and multiplicity of communication strategies employed by the institution .

الكلمات المفتاحية

العلاقات العامة، أنشطة العلاقات العامة، العلاقات العامة الرقمية، الفايسبوك، الرعاية الرياضية public relations activities; sports sponsorship; public relations; digital public relations; facebook