مجلة هيرودوت للعلوم الإنسانية والاجتماعية
Volume 7, Numéro 1, Pages 103-122
2023-04-01

أثر استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على الهوية الثقافية لدى الشباب الجامعي-دراسة ميدانية على عينة من الشباب بجامعة تبسة The Effect Of Using Social Networking Sites On The Cultural Identity Of University Youth-a Field Study On A Sample Of Youth At Tebessa University

الكاتب : صوالحية غنية . فارس هناء .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على الهوية الثقافية لدى الشباب الجامعي، وذلك بالتعرف على عادات وأنماط استخدامه، وكيفية تأثير هذا الاستخدام على عناصر الهوية الثقافية لديه، اعتمدت الدراسة المنهج المسحي، واستمارة الاستبيان كأداة، وطبقت على عينة من شباب جامعة تبسة عددها 60 مفردة، وتوصلت النتائج إلى أن لاستخدام مواقع التواصل الاجتماعي أثر سلبي على الهوية الثقافية لدى الشباب الجامعي، فأغلب المبحوثين صرّحوا بأنهم يفشون السلام وفق ثقافات غربية، ويُقبلون على إنشاء صداقات مع غير المسلمين، ويفضلون استخدام اللغة العامية في تواصلهم، والاعتماد على الاختصارات الكتابية والرموز المعبرة(الإيموجي)، وعدم استخدام أي خلفيات تعكس مكاسب تاريخية جزائرية لحساباتهم، وبأن استخدامهم للمواقع الاجتماعية ساهم في تغيير توجهاتهم تجاه مجتمعهم وعاداته وتقاليده، وأسلوب ارتدائهم الملابس، قص الشعر. كلمات مفتاحية: الأثر، الاستخدام، الشباب الجامعي، الهوية الثقافية، مواقع التواصل الاجتماعي. Abstract: This study aimes to identify the effect of the use of social networking sites on the cultural identity of university youth, in order to identify the habits and patterns of its use, and how this use affects the elements of its cultural identity. The study adopted the survery methodology and questionnaire from as a tool, and was applied to a samlpe of 60 youth at university of tebessa, the results found that the use of social media has negatively affected on the cultural identity of university youth. Most of the respondents stated that they are spreading peace according to western cultures, and they are willing to establish friendships with non-Muslims, and it is preferred the color of using colloquial language in their communication, relying on written abbreviations, and expressive symbols (emoji), and not using any backgrounds that reflect Algerian historical gains for their accounts, and that their use of social sites contributed to changing their attitudes towards their society, customs and traditions, the way they wear clothes, cut hair. Keywords: Effect, Using, University Youth, Cultural Identity, Social Networking Sites.

الكلمات المفتاحية

الأثر ; الاستخدام ; الشباب الجامعي ; اله ; ية الثقافية ; م ; اقع الت ; اصل الاجتماعي