مجلة العلوم وافاق المعارف
Volume 3, Numéro 1, Pages 216-242
2023-04-03

( دور المشرف التربوي ولجان المباحث في التطوير المهني لمعلمي الثانوية في المحافظات الجنوبية)

الكاتب : ايمان Eman .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على دور المشرف التربوي ولجان المباحث في التطوير المهني لدى معلمي الثانوية في المحافظات الجنوبية، والكشف عن وجود فروق بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لهذا الدور ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وقامت بتصميم استبانة من (23) فقرة موزعة على ثلاث مجالات، حيث طبقت على عينة عشوائية من (94) معلم ومعلمة من معلمي الثانوية في المدارس الحكومية في قطاع غزة. وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أن تقدير عينة الدراسة لدرجة ممارسة المشرف التربوي ولجان المباحث لدورهما في التطوير المهني للمعلمين؛ حصل على وزن نسبي (66.84) أي بدرجة متوسطة، وحصلت مجالات الدراسة على درجة متوسطة تراوحت بين (68.58%- 65.50%).مرتبة تنازلياً على النحو التالي: (مهارة التنفيذ للدروس- مهارة التخطيط- مهارة التقويم ), كما بينت أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لدور المشرف التربوي ولجان المباحث في التطوير المهني لدى معلمي الثانوية في المحافظات الجنوبية لفلسطين تعزى لمتغير الجنس وسنوات الخدمة والتخصص، توصلت الدراسة إلى مجموعة من سبل تطوير دور المشرف التربوي ولجان المباحث في التطوير المهني لدى المعلمين الكلمات المفتاحية: المشرف التربوي، لجان المباحث، التطوير المهني Abstract : The study aimed to identify the role of the educational supervisor and the Subjects committees in the professional development of secondary teachers in the southern governorates, and to reveal that there are differences between the averages of the estimates of the sample members for this role, and to achieve this, the descriptive analytical approach was used, and it designed a questionnaire of (23) items Distributed over three areas, where it was applied to a random sample of (94) secondary teachers in public schools in the Gaza Strip. One of the most important findings of the study was: that the study sample estimated the degree of practice of the educational supervisor and the detective committees for their role in the professional development of teachers; he got a relative weight (66.84), i.e. an average degree, and the fields of study got an average degree ranging between (68.58% - 65.50%).arranged in descending order as follows: (the skill of implementation of lessons - planning skill - evaluation skill), and it also showed that there were no statistically significant differences between the averages of the estimates of the study sample members of the role of the educational supervisor and the detective committees in Professional Development of Secondary teachers in the southern governorates of Palestine attributed to the variable of gender, years of service and specialization, the study reached a set of ways to develop the role of the educational supervisor and detective committees in the professional development of teachers.

الكلمات المفتاحية

المشرف التربوي، لجان المباحث، التطوير المهني

درجة ممارسةِ مديري المدارسِ في المحافظات الجنوبية لفلسطين للإدارة بالقيمِ

أبو عنزة إبتسام .  الوحيدي عمار .  خلف الله محمود . 
ص 43-61.