مجلة الآداب واللغات والعلوم الإنسانية
Volume 6, Numéro 1, Pages 397-414
2023-03-30
الكاتب : العايب احسن .
الملخص: تتناول هذه الورقة البحثية ظاهرة شيوع الأخطاء النحوية، والتركيبية عند الطلبة الجامعيين الجزائريين، وقد قصرت البحث في هذه الورقة على طلبة قسم الآداب واللغة العربية، لأنهم يمثلون النموذج لطلبة الفروع الأخرى، وقُسّم البحث إلى مدخل يُعرَف فيه مفهوم الخطأ وبيداغوجية الخطأ، والفروق بينه وبين الغلط، ثم يتناول أسباب الخطأ وعوامله عند الطلبة الجامعيين مع ذكر نماذج من هذه الأخطاء. وفي الأخير يقترح البحث جملة من الحلول التي من شأنها أن تعالج ظاهرة الخطأ بالرفع من كفاءة الطالب الجامعي في استعمال اللغة العربية التي هي مجال تخصصه. This research paper deals with the phenomenon of grammatical errors prevalence among Algerian students. The research is limited for department of literature and Arabic language’s students, because they represent as a model for students of the other branches. This research divided into: introduction; which defined the concept of error and error pedagogy, and the difference between both error and mistake. Then, it deals with causes of error and its factors for university students, as examples of these errors. At the end, the research proposes a set of solutions that could address the phenomenon of error, and raise the university student’s efficiency in his use of the Arabic language which is his field of specialization.
الكلمـات المفتاحيـة: الخطأ – بيداغوجية الخطأ – الغلط – الطلبة الجامعيين – النحو. ; Key Words : Error – pedagogy error- mistake- university students – grammar
مرسلي عماد الدين
.
ص 202-217.
نفيدسة فاطمة
.
هروال منير
.
بوتعني فريد
.
ص 218-230.
بن عمار أشواق
.
بوترعة بلال
.
ص 139-159.