مجلة الآداب واللغات والعلوم الإنسانية
Volume 6, Numéro 1, Pages 58-68
2023-03-30

واقعُ تدريسِ العَروضِ في المرحلةِ الثّانويّةِ

الكاتب : جبّاري إيمان .

الملخص

الملخّص: علمُ العَروضِ هو علمُ موسيقى الشّعر وموازينه، يُعرَفُ به صحيحُهُ من مكسورِهِ، وقد وُضِعَ من أجل حصرِ القوالبِ الموسيقيّة ومعرفة ما يطرأ عليها من تغيير بزيادة أو نقصٍ، ويسعى إلى تعزيزِ الحسِّ الموسيقي والتّمييز بين الإيقاعات المختلفة، كما أنّه يفيدُ المتعلّمين إفادةً تامّةً إذا يسَّرَهُ أصحابُه المهتمّون به، لِيجعلوه سهلًا ممتعًا لمُحبّيه، والعَروضُ رافدٌ من روافدِ النّصِّ الأدبيّ، يُدرَّسُ لتلاميذِ الشّعبِ الأدبيّةِ في المرحلةِ الثّانويّةِ، وتهدفُ هذه الدّراسةُ إلى تحديدِ الطّريقةِ المعتمدةِ في تدريسِ العَروض في هذه المرحلةِ، وتشخيصِ واقعِ تدريسه في المدرسة الجزائريّة، إضافةً إلى تشخيصِ مشكلاته وتقديمِ اِقتراحاتٍ تسعى إلى جعلِ العروض سهلًا، وتُمكّنُ التّلميذ من إتقان مفاتيحه. Abstract: Prosody is the science that studies poetic meters and rhymes, and determines whether the meter is sound or broken in lines of the poem. This discipline was established in order to identify the poem’s musical form sand all the increasing or decreasing changes that may appear. The science of prosody seeks to enhance the element of musicality and to distinguish between the different rhymes, and helps learners enjoy studying it. Prosody is also regarded as one of the main elements of literary textsin tegrated in the curriculum of literary students in the secondary stage. Hence, this research study aims to analyses the standard method for prosody teaching and how it is actually taught in the Algerian school as well as the various problems related to it; eventually, proposing some suggestions that facilitate the study of prosody, and enable students to master it in an easy way.

الكلمات المفتاحية

التّدريس، العَروض، الشّعر، المرحلة الثّانويّة، رافد.