Revue Finance & marchés
Volume 10, Numéro 1, Pages 141-158
2023-03-21

تعزيز خبرة العملاء في السياحة الالكترونية - تجربة الجزائر

الكاتب : أحسن يمينة . نايت ابراهيم بوسعد .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى توضيح واقع السياحة الالكترونية في الجزائر ودورها في تعزيز خبرة العملاء باعتماد المنهجين الوصفي و التحليلي وأظهرت أهم النتائج أن استعمال تكنولوجيا الإعلام والاتصال الحديثة في تقديم الخدمات السياحية جد محدودة في الجزائر مما نتج عنه فشل في التعريف بالمنتج السياحي. وحتى تتمكن المنصات والتطبيقات الالكترونية الجزائرية من تقديم خبرة جيدة للعملاء سواء كانوا سياحا أو منتجي الخدمات السياحية لابد من التصميم الجيد للموقع، تقديم الجولات الافتراضية، رسم خرائط رحلة السائح، اعتماد طرق الدفع الالكتروني، التركيز على تجربة العميل الشخصية. Abstract: This study aims at clarifying the reality of electronic tourism in Algeria and its role in enhancing customer experience by adopting the descriptive and analytical approaches. The main results revealed that the use of new media and communication technology in providing tourism services is very limited in Algeria which resulted in a failure to introduce the touristic product. In order for the Algerian electronic platforms and applications to provide a good experience to customers, whether they are tourists or producers of tourism services, a good design of the site is necessary, providing virtual tours, mapping the tourist’s journey, adopting electronic payment methods, and focusing on the customer’s personal experience.

الكلمات المفتاحية

خبرة العملاء ; السياحة الالكترونية ; المنصات الالكترونية ; تجربة الجزائر