أبوليوس
Volume 10, Numéro 1, Pages 194-204
2023-01-31

بين سلطة النص و سلطة المنهج

الكاتب : قندوز كبلوتي .

الملخص

ملخص البحث: ثنائية النص و المنهج ثنائية حوارية تقوم على التظافر ، وأحيانا على التدافع، وتطرح اشكالات منهجية ابستيمولوجية من مثل: هل النص يخضع للمنهج و مقولاته، أم أن مقولات المنهج هي التي ينبغي لها أن تتناغم مع النص؟ أو بعبارة أخرى هل المناهج صالحة للتطبيق على أي نص؟ أم أن طبيعة النص و خصائصه هي التي تستدعي المنهج المناسب؟ هل نطبق المنهج بكل آلياته أم ننتقي منه ما نراه صالحا لدراسة الظاهرة؟ هل المناهج بنت بيئتها أم أنها آليات حيادية لا علاقة لها بالزمان و المكان؟ يتصدى هذا البحث لتجربة علمية مثيرة، ملأت الدنيا وشغلت الناس، تلكم هي تجربة محمد أركون. الكلمات المفتاحية: النص- المنهج- محمد أركون. Abstract: The textual and curricularduality has always been dialogic and based upon collaboration and sometimes stampede. It poses a methodological and epistemological issue such as : is a text subject to curricular theories or do these theories chime with the text? In other words, are these curricula applical be to any text ? Or, does the nature of the text and its traits require the appropriate curriculum ? Is a curriculum applied with all its mechanisms or only the right is selected to study the phenomenon ? Do the curricula build their environment or do they have their own neutral timeless and space less mechanisms? The present scientific study is an attempt to shed light on Mohamed Arkoun’s experience that has concerned not only people but the whole world as well. Keywords: text – curriculum- Mohamed Arkoun.

الكلمات المفتاحية

النص-المنهج- محمد