أبوليوس
Volume 10, Numéro 1, Pages 48-68
2023-01-31

الأثر الجمالي للنص الأدبي في نظرية النّظم عند عبد القاهر الجرجاني -مقاربة جماليّة في التأويل والتّلقي

الكاتب : هاشمي الطاهر .

الملخص

إنّ قضية التأويل والتّلقي عند عبد القاهر الجرجاني من خلال فكرة "النّظم"، لاتزال تسابق الزّمن، وتفرض فاعليتها على كثير من معطيات البحث عند النّقاد العرب والغربيين على حد سواء، بل لاتزال بحوثهم في مجال المعارف اللّغوية والنّقدية تكشف كل يوم عن أصداء جديدة لنظريّة النّظم الجرجانيّة، وتحيل على آرائه النّافدة في هذا المجال. وانطلاقا من هذه الفرضية سنحاول من خلال هذه المقاربة أن نكشف عن بعض وجوه نظريّة النّظم عند عبد القاهر في تأويل وقراءة النص الأدبي، بالاعتماد على مفهوم الأثر الجمالي، كقيمة جوهرية للعمل الأدبي، تتحقق من خلال النظم كبناء نحوي متميّز للجملة، يرتبط ارتباطا عميقا بأحوال المخاطَبين من جهة، وبأغراض المتكلِّمين من جهة ثانية، لنُعَزِّزَ بهذه المقاربة مسعى عبد القاهر في جعل مفهوم النّظم قانونًا عامًا للإبداع والتّأليف، يكشف عن مواطن المزيّة في الكلام ويدلّ عليها، ويرسم مناهجها وطرقها، وينبِّه على ما يجب أن يُتَّقَى في تأليف الكلام من مظاهر الضّعف والفساد. The issue of interpretation and reception according to Abd al-Qaher al-Jurjani through the idea of “systems”, is still racing with time, and its effectiveness is imposed on many research data of Arab and Western critics alike. Rather, their research in the field of linguistic and critical knowledge reveals every day new echoes of systems theory Al-Jarjaniyah, and refers to his opinions in this regard. Based on this hypothesis, we will try, through this approach, to reveal some aspects of the systems theory of Abdel-Qaher in the interpretation and reading of the literary text, relying on the concept of the aesthetic effect as an intrinsic value of the literary work, achieved through the systems as a distinct grammatical structure of the sentence, deeply related to the conditions of the addressees of On the one hand, and for the purposes of the speakers on the other hand, let us reinforce with this approach the endeavor of Abdel-Qaher to make the concept of systems a general law of creativity and authorship, revealing and defining the merits of speech, delineating its methods and methods, and alerting us to the manifestations of weakness and corruption that must be guarded in the composition of speech.

الكلمات المفتاحية

أثر؛ تأويل؛ تلقي؛ جمالي؛ قراءة؛ نظم.