التنافسية الدولية للاقتصاد الجزائري | ASJP

مجلة الاقتصاد و التنمية البشرية
Volume 8, Numéro 16, Pages 171-184

التنافسية الدولية للاقتصاد الجزائري

الكاتب : سليمة عبيدة ,

الملخص

تعتبر تنافسية الدول صورة عاكسة للنمو والتنمية الاقتصادية والازدهار، فعلى كل دولة خاصة في ظل عمليات الانفتاح على الأسواق الدولية وتحرير التجارة الخارجية و الانضمام إلى المنظمة العالمية للتجارة ، أن تسعى لتعزيز قدرتها التنافسية ، وأن تطور من إنتاجية مؤسساتها حتى تتمكن من الصمود و مواجهة السيل الهائل من البضائع التي تغزو أسواقها، و الجزائر بحكم اتفاق الشراكة المتوسطية، وبحكم قرب انضمامها إلى المنظمة العالمية للتجارة، مطلوب منها أكثر من ذي قبل القيام بإصلاحات وتدابير قصد تطوير قدرتها التنافسية، The promotion of the competitiveness of the national economy must be a major and constant concern of all economic actors , In order to ensure sustainable economic growth and thus enable the sustainability of social security systems and the financing of social progress.

الكلمات المفتاحية

التنافسية الدولية مؤشراتالتنافسية،الاقتصاد الجزائري international competitiveness, competitiveness indicators, Algerian economy


Domaines
  • Environmental Science (miscellaneous)
  • Ecological Modelling
  • Management, Monitoring, Policy and Law
  • Pollution
  • Social Sciences (miscellaneous)
  • Development
  • Education
  • Human Factors and Ergonomics
  • Demography
  • Political Science and International Relations
  • Public Administration
  • Economics, Econometrics and Finance (miscellaneous
  • Economics and Econometrics
  • Finance
  • Business, Management and Accounting (miscellaneous
  • Accounting
  • Business and International Management
  • Management Information Systems
  • Management of Technology and Innovation
  • Marketing
  • Organizational Behavior and Human Resource Managem
  • Strategy and Management
  • Tourism, Leisure and Hospitality Management
  • Industrial relations
  • Management Science and Operations Research
  • L'histoire et la civilisation islamique
  • Economie islamique
  • La charia et la loi
  • Pluridisciplinaire